Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Inga problem här heller med att dra vagn. Jag upplever att lådan/motorn går bättre ju mer last den får bära med mjuka växlingar. Snittar 1,8l/mil med 1600kg vagn på etanol, vilket får anses som helt ok.
När jag drar tungt (1,5-2ton) långa sträckor brukar jag växla manuellt när jag är uppe i fart och tuffar fram. Jag har märkt att den ibland inte vill gå på lock-up annars utan hellre slirar än att växla ner, vilket jag tycker verkar korkat.
Att låta varvtalet öka genom att använda momentomvandlaren är en nedväxling, fast en hydraulisk sådan. Det är den ena finessen med momentomvandlaren, att man kan göra så. Den andra är att man kan stå stilla med växel i utan att få motorstopp.

Jag har ju en XC70 med AWD, och de har lägre utväxling för att få högre dragvikt. Min bil växlar normalt sett alltid till sexan med lockup under körning på landsväg. Jag hade ett vagnelände till att vara stort och fyrkantigt på kroken för ett tag sedan, och då ville den ofta gå på femman, men inte med min husvagn.
Fast i motorvägsfart tycker jag nog det är fiffigare att växla ner till femman än att ligga på slip på sexan? Nåja, det är ju mest i svaga motlut och liknande så det är inte hela världen, men jag föredrar att ligga på låsta växlar när man är uppe i fart och matar mil efter mil.
Kör själv en 2.5ft automat my11.
Med en hobby 560, fullbredd 2.5m 1600kg på kroken.

Fungerar klockrent.
Växlar aldrig manuellt.
Dock har den 15900mil på mätaren, så det kanske är dags att byta oljan i lådan snart.
Men det tvistar dom lärda om fortfarande

Och soppa förbrukningen är det väl bara bensin bolagen som jublar över....
Ca 1,6-1,7l/mil på bensin

Ni som kör med automat, hur gör ni i långa branta backar?
Växla ner manuellt och motorbromsa, eller ha kvar den i auto och bromsa till med jämna mellanrum?

Sorry om det blev lite OT.
Motorbroms är bra, så att växla ner manuellt är att föredra. Det gör jag även utan tunga släp ibland.

Jag kan bara rekommendera dig att byta olja i lådan, jag gjorde det vid 11kmil i min bil och jag trode den fungerade ypperligt innan bytet, det gjorde den inte visade det sig när jag fått i ny olja, DÅ fungerade det fantastiskt.
Det är sällan min låda släpper lockup på landsväg. I regel gör den en nedväxling istället. I motorvägsfart händer det ju aldrig.
I låg fart i samhällen och liknande släpper den lockup delvis, däremot. Väljer jag växel manuellt istället, något som ger mer lockup, förstår jag varför.

Att det är bra att byta olja är knappast något som de lärde tvistar om (då är de inte lärda). Det de möjligen tvistar om är väl om det är värt kostnaden. Det tyckte jag i alla fall, när jag bytte oljan.

Är det så branta nedförsbackar att bilen ökar mer än jag vill brukar jag som första steg lägga i sportläget. Det innebär ofta ett steg lägre växel.
Kanske är det lite skillnad på XC70 D5 och XC60 T6 vad det gäller lock-up kring 110km/h med tungt släp. Effekt/vrid och utväxling skiljer ju något.

Min varvar ganska prick 2000rpm vid 110km/h, vet inte vad XC70 D5 varvar vid 110km/h? Har du Polestar i din?

Vid 2000rpm har jag 455nm och 95kw i min bil.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15

Har fått svar nu och det fungerar när d[…]

mäh skrev fel igår..342 är givetvi[…]

Bilar har ökat betydligt mer än allm&aum[…]