Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av southnorrland
Hej!
Kom precis från besiktningen och det var två (av flera) punkter som jag tänkte be er om lite hjälp med.
Med hjälp menar jag då tips på hur jag kan lösa problemet på billigaste och enklaste vis....
1. Ombordsdiagnossystem, felkod(er) identifierad p0011 Insugskamaxelslägestiming (A) - för tidig (bank 1)
wtf??????????
2. SRS krockkudde, varnar för fel i systemet (airbaglampan lyser)

Några ideér?
Hej igen!
Har snackat med en bekant som är duktig volvoskruvare - han säger att ettan tyder på att kamaxeldrevet behöver bytas. Så vitt jag har förstått så är vvt-enhet och kamaxel drev samma sak - stämmer det?
Samma bekant säger också att det är ett vanligt fel med någon kontakt/koppling under förar och/eller passagerarsätet till airbagen så det är väl ett klokt ställe att börja. Hur gör jag det?

MEN vad gäller det här jävla kamdrevet, vart kan man köpa det för billigast peng?
Mitt enda mål är just nu att ta mig igenom besiktningen och sen bli av med bilen på blocket - MÅSTE jag verkligen då byta kamremmen också?
Tacksam för svar
Användarvisningsbild
av wissel
Kamrem:
Vad jag vet så är intervallet 10 år, så du är 2 år sen !
Miltalet för byte tror jag är 16 000 mil.
Så utan byte av kamrem så blir den nog svårsåld gissar jag.
Användarvisningsbild
av wissel
Har du testat att bara radera koden ?
Åtminstone på V70 om någon pillat lite på strömförande
detaljer så kan SRS lampan aktiveras.
Slarvat med att lossa minuskabeln på batteriet osv.....
av southnorrland
Hej på er!
2 år sen? Kamremm och vatten pump byttes 2011.
SRS-problemet? Glapp kontakt under förarsätet=lite ryck och bort med felkoden så var det löst för det ringa priset av 1 trisslott.

Har nu köpt vvt-enhet/kamdrev för 1800kr tillsammans med en ny kamrem och hoppas att det löser problemet.

Har redan bytt selenoid, olja och filter så nu hoppas jag på det.
Tack för svar dock
av southnorrland
Fullt förståeligt. Men remmen kostar 400. (Inga hjul eller vatten pump-så kul ska vi inte ha) och mekanikern ska ha 200 extra för rembytet isamband med att han byter drevet. Då är det liksom lika bra.
Plus att man med lite tur löser problemet OCH kan vara ärlig med en blocket annons så slipper nästa jäv×× bekymra sig för åtminstone det....
Men som sagt. .. inte igenom besiktningen/felkoder än... vi ser väl...
AVSLUT: (tycker det är viktigt i frågetrådar). Den här tråden hänger också ihop med den här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 8&t=116064

Jaha hur slutade det här då?
Som jag tidigare skrivit så har jag nu bytt (kopplat till missljudet i motorn): Olja, Oljefilter, selenoid på/till VVTI-enheten/kamaxeldrevet. Detta var först tänkt som en "budgetlösning" då jag hört att det kan "gå till sig" om du gör just detta. MEN precis som många påpekade i ett redan tidigt skede så löser det inte problemet. Man måste tyvärr byta kamaxeldrevet vilket då alltså är samma sak som vvti-enheten.
Eftersom de redan var där och rev så byttes även kamremmen...
Kom nu från besiktningen (direkt från verkstaden) och alla felkoder är borta, så även missljudet. För er som undrar vad det kostar att lämna in (vi är nog många som inte kan skruva själv) så gick det på 1500kr att byta drevet och kamremmen (Arbetskostnad). Detta var på en autoexperten verkstad men utan kvitto om ni förstår vad jag menar.
Det var ju inte gratis någonstans - bara drevet kostade ju ca 2000kr. Men men... nu är det löst och nu ska bilen ut på BLOCKET.SE

Till er som svarat på mina dumma frågor - man tackar..
Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]

Den stora annons-tråden

Gissar den va för dyr att laga? Volvo V70 htt[…]

Nu tar Volvos "eminenta mjukvarutekniker &q[…]

Oftast motorcyklister som tycker det är smart[…]