Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

P0220 översatt till volvospråk för just din modell blir ECM-9150. Felkoden säger då att styrsystemet reagerat på att signalen från en av spjälllägesgivarna är felaktig. Koden pekar alltså på gasspjället och inte på gaspedalen. Tillsammans med denna kod kan det finnas flera sekundära felkoder som ytterligare kan hjälpa till att diagnostisera problemet. Men de felkoderna kan du antagligen inte läsa ut via en generisk felkodsläsare utan du behöver ha volvos utrustning. Jag antar att P0220 är den enda felkoden du har?

Som orsak till att felkoden sätts kan det dels vara problem med jorden till gasspjället, problem med matningen till gasspjället eller själva gasspjället i sig.
SubMarine skrev:P0220 översatt till volvospråk för just din modell blir ECM-9150. Felkoden säger då att styrsystemet reagerat på att signalen från en av spjälllägesgivarna är felaktig. Koden pekar alltså på gasspjället och inte på gaspedalen. Tillsammans med denna kod kan det finnas flera sekundära felkoder som ytterligare kan hjälpa till att diagnostisera problemet. Men de felkoderna kan du antagligen inte läsa ut via en generisk felkodsläsare utan du behöver ha volvos utrustning. Jag antar att P0220 är den enda felkoden du har?

Som orsak till att felkoden sätts kan det dels vara problem med jorden till gasspjället, problem med matningen till gasspjället eller själva gasspjället i sig.
Oj , tack så mycket för den infon :) undrar hur mycket volvo tar för att kolla det? Aa det är bara den felkoden jag har. Hmm okej, då bör jag göra en extrakoll på kontakten och kablarna då kanske?

Förresten, jag sa ju att jag tog bort felkoden och har åkt nu ett par dagar utan att den tänds. Men ikväll tändes den igen efter jag kört några mil, låtit bilen varit avstängd ett par timmar och sen vid start så tändes den igen :(
Pratade nyss med Bilbolaget och han gissade att "växeldunkningen" kunde bero på att eftersom gaspsjället sänder ut en signal vid ett visst varvtal till motorn som sen kommunicerar med växellådan. Blir det nått fel med den signalen så vet inte växellådan vad den ska göra. När den sån efter nån sekund får tillbaka signalen så slänger lådan i växeln och jag flyger ut ur rondellen.

Han sa även att man kunde uppdatera spjället så den inte är lika känslig och felkoderna försvinner för 670 :-. Men han kunde inte garantera att det skulle fungera och personligen tror jag inte det fungerar då jag inte vill ha bort felkoden utan själva felet.

Frågade han om att ta ett beggat spjäll och det sa han fungerade ibland utan programmering och ibland fungera det inte. Mitt logiska tänkande säger att tar man ett spjäll från samma motorfamilj som nämnts tidigare så borde det fungera. I värsta fall får man väl bita i det sura äpplet och betala en programmering också.
gubbstrutt skrev:några uppdateringar nyfiken?

hasse.
Nää inte direkt. Jag måste ta ett beslut om vad jag ska göra men det lutar åt att köpa ett nytt spjäll ur samma motorfamilj och hoppas på att det fungerar. Dock blir det nog tyvärr nästa månad då jag har hunnit skrapa ihop lite mer pengar. Återkommer så fort jag köpt och satt dit det :)
taxi skrev:Du har ingen Returbilen i närheten? Där kostar spjällhus 250 kronor, värt att prova i så fall.
Åh jävlar, det skulle ju varit super! Dock så ligger den närmaste 3.40 h bort från mig (bor i Umeå) så måste fundera på det :P
Tjena!
Jag vet att jag varit seg men jag tänkte uppdatera tråden för framtida volvo-ägare som får problem med ETS-lampan.
Nu är mitt problem löst och det jag gjorde var att köpa ett beggat spjällhus från bildelsbasen som hade samma motorkod som min motor samt hade suttit i en automat som min bil är.
Tanken med detta var att slippa en omprogrammering hos Volvo, vilket lyckades :) Jag vet inte om det räcker med att ha rätt motorkod men jag tog det säkra före det osäkra och tog ett som sagt hade suttit i en automat. Något som möjligtvis spelar roll är om spjället har en vit eller gul etikett då det är olika versioner av själva spjället. Det jag hade var gult och det "nya" var också gult.

Installationen var jättelätt (bara koppla loss och byta) och efteråt så använda jag min OBD-läsare för att tabort felkoden.
Har i dagsläget kört 3 mil utan den har tänts vilket jag bedömer som lagat!

Tack för alla som svarat och hjälpt till :)

Har inte jobbat med styrvinkelsensorn men den m&ar[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]

Råd vid motortvätt

tvätta på bara.