Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er!
Drog igår söndag en 1500 kilos Kabe bakom bilen i ca 2,5mil och fick problem med växellådan. Felmeddelande nedsatt funktion vxl-låda och lite senare att man skulle uppsöka verkstad. Stannade bilen på första bästa p-ficka då jag inte vågade fortsätta att köra med vagnen bakom. Fick be en vän att hämta vagnen åt mig. Lådan började sen att slå / stöta vid nedväxling
Frågan: Är det vanligt att automatlådorna brukar krångla vid husvagnsdragning?
Bilia har felsökt och har beslutat sig för att programera om lådan. (Adaptionen) Tveksam till att det kommer hjälpa men man kan ju alltid hoppas.
Låg i ca 80 och genomsnittsförbrukningen hamnade på ca 1,2 per mil. Väldigt högt tycker jag med tanke på hur snålt bilen går annars.
Någon av er som har erfarenhet av dragning med V70 d3?
Funkar det om du växlar manuellt?

Farsanhade något liknande på sin v50 2.0d med PS, slutade med ny växellåda med notan 81000kr efter en månad på verkstad.
Låter skumt. En automatlåda är egentligen grymt bra lämpad för att dra tungt! Det måste vara nåt knas med din, kanske har en adaption gått totalt i stöpet så den har slirat på en koppling men det låter otroligt orimligt eftersom man kör på enormt höga tryck vid kontinuerlig drift och adaptionerna inte har ett smack med det att göra, de är mer för det komfortinriktade finliret.
Om den låg och drog massor med soppa kan det också tyda på att en koppling haft lite svårt att hålla emot dock, så att du legat med onormalt högt varv och slirat ut en massa energi i lådan. Om detta är fallet så borde absolut inte en om-adaption lösa problemet, om det inte är något totalt ärkeknas i mjukvaran du råkat ut för.
Tackar så mycket för svaren :)
Har faktiskt inte provat att använda det manuella läget efter det som hände. Skall prova det. Bilen har inte gått så långt och tycks inte ha använts i nån större utsträckning som tungdragare. Färgen på kulan är knappt avskavd. Bilen har gått 7300mil kan tilläggas.
Då jag körde med vagnen växlade lådan ner till 5an då det var lite motlut. Hamnade då på ca 1700 varv. Upplevde aldrig att den slirade vid gasning som gamla tidens automater gjorde.
Jag har dragit en ännu lite tyngre vagn med min XC70 från 2012. Automatlådan är ju likadan. Inga bekymmer alls med det. Sommaren 2013 körde vi Södra Småland - Boden och sen hem igen en vecka senare. Tänkte skriva "gick som tåget", men med tanke på hur de går nuförtiden får jag väl skriva "gick utan några problem" istället. Här pratar vi ju om 140 mil enkel resa.

Min bil ligger runt 1,15 l/mil när jag drar husvagn. Efter 12000 mil bytte jag olja i växellådan. Det behövdes, för den var inte som hallonsaft längre, utan mer som svart vinbärssaft.
vonkraemer skrev:Tackar så mycket för svaren :)
Har faktiskt inte provat att använda det manuella läget efter det som hände. Skall prova det. Bilen har inte gått så långt och tycks inte ha använts i nån större utsträckning som tungdragare. Färgen på kulan är knappt avskavd. Bilen har gått 7300mil kan tilläggas.
Då jag körde med vagnen växlade lådan ner till 5an då det var lite motlut. Hamnade då på ca 1700 varv. Upplevde aldrig att den slirade vid gasning som gamla tidens automater gjorde.
Tanken är att vid manuella läget finns inga växelprogram utan allt sker på kommando från dig.

Kopplingspaketet kostar 21000kr att byta.
5cyl med 163 hk har jag med Volvos senaste mjukvaror

Lite lustigt är det ändå med en sak. Opel Insignia har också en låda från Aisin Warner 6stegad och den är det intervall på oljebyte i men likartad låda i v70 är det ingen intervall på.

Som sagt, ska bli intressant att se vad som händer efter programeringen. Dock är jag av det mer pessimistiska slaget och tror att det kommer sluta med ett lådbyte i förlängningen.

1,15l per mil med XC70 och tung vagn kan man ju inte gnälla över. Misstänker att en D5 är betydligt bättre som dragare. landsväg drar min bil utan släp och ägg under gasen under 0,5 per mil. Så med husvagn blir förbrukningen mer än dubblerad på min bil. Inte nöjd med det.
Komma ner till 0,5 l/mil är näst intill omöjligt med min. Det går att köra på lite under 0,6 l/mil, men då får man tänka ekonomi hela tiden. Drygt 0,7 l/mil vid rask motorvägskörning, ca 0,8 l/mil blandad vardagskörning (inkl. lite släpdragning) och en bit under 0,7 vid långsammare landsvägskörning. Det sistnämnda är då i ungefär samma tempo som med husvagn, så det är det som ska jämföras med 1,15 l/mil. Men min bil har ju högre luftmotstånd än din, så det är inte så konstigt att grundförbrukningen är högre.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15

Erik, hade du också lite klonkande slammer[…]

Är det stål och gummi, eller vad rö[…]

Keyless/Nyckeldosa

Var på mekonomen o köpte Varta idag , f[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddnin[…]