NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har den senaste veckan eller så lagt märke till ett, mig veterligen, nytt ljud från bakvagnen som uppstår när jag bland annat kör över farthinder.
Ljudet är inte metalliskt alls utan låter mer gummi-aktigt varpå jag funderar på om det är taskiga bussningar som bråkar.

Det går att höra i detta videoklipp, vid ungefär 01.58 in när jag kör över farthindret, även strax därefter när nästa farthinder kommer.

[youtube]fbu3L0n1l-o[/youtube]

Samtidigt inbillar jag mig att bakvagnen fjädrar hårdare än vanligt, visst, bilen är sänkt med fjädrar (25mm) på originaldämpare men jag kan inte minnas att det varit såhär innan. Nu dunsar bakvagnen mer än tidigare.
Besiktningen för drygt en månad sen nämnde inget alls, det var bara tuta och köra. Kan det ha blivit dåligt såhär snabbt isåfall?

Tack på förhand och trevlig helg!
Skäggiga förare kör alltid V50 (säger jag som snart överger V50, haha!)

Jag hörde knappt något "gummiljud" vid 01:58, tänkte mer på att det slamrade till vid när du hade precis åkt ut ur garaget vid trottoarkanten? :roll:
Haha! ;) Skönt att slippa visa leg varje gång på bolaget iallafall, jag är ju faktiskt 28.

Gummiljudet är ganska svårt att höra, det var inte meningen att den rundan skulle fånga upp ljudet utan det var bara en provrunda med min GoPro monterad för första gången, när jag sedan kikade videon hemma så la jag märke till att ljudet fastnat. Men jag får dra en till vända med kameran bättre monterad.

Klonket vid garaget är avgassystemet som slår i bakaxeln. Ingen fara såsett, det sker enbart där och inte ens alla gånger jag tar den kanten. Men kanterna överlag i det här området är höga och sylvassa så där oroar jag mig snarare mer för däck/fälgar. :P
Kolla gummibussningarna i nedre "ögat" på dämparen. Mina var slitna där så det klonkade när bilen var olastad. Kollade både övre lagringen och kränghämmarstagen byttes. Hänger man på en vagn eller fyller skuffen med lite vikt vart den tyst. Svarvade nya i nylon och sen dess är den tyst.
Renovering framvagn Volvo 240

Har renoverat framvagnen i min Volvo 240 GLT -88. […]

Hade jag haft ditt körmönster och ä[…]

Det där borde ju vara ett lämpligt repob[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&[…]