NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kimmen90
Hej, lång historia kort. Fick en smäll på höger framskärm i samband med en krock. Hör ett irriterande vinande ljud från min styrservo efter att verkstaden åtgärdat allt. De tror att ljudet alltid varit där. Man hör att servon jobbar, vilket jag aldrig hört /tänkt på förr.

Kikade lite själv nu och behöver din hjälp. Jag tog en bild under strålkastaren på höger sida och fick se dessa rör.
Tycker inte det ser okej ut så skulle du som har en V50 som liknar min kunna ta en titt på din bil, fotografera och lägga upp bilder här i tråden. Skulle vara väldigt tacksam.

Och du med ett tränat öga, är detta ok eller ej? Ska man höra ett vinande ljud från servon då ratten är "neutral" det vinande ljudet ökar om man svänger, både höger och vänster. Behöver mer info innan jag ringer tillbaka till skadeverkstaden.
Bild
av Kimmen90
Tack, då kanske jag inte är tokig. Skulle detta vikta /böjda rör kunna orsaka det vinande ljudet?

Vinar som om pumpen får för lite olja, alt går trögt.
av index
Kimmen90 skrev:Hej, lång historia kort. Fick en smäll på höger framskärm i samband med en krock. Hör ett irriterande vinande ljud från min styrservo efter att verkstaden åtgärdat allt. De tror att ljudet alltid varit där. Man hör att servon jobbar, vilket jag aldrig hört /tänkt på förr.

Kikade lite själv nu och behöver din hjälp. Jag tog en bild under strålkastaren på höger sida och fick se dessa rör.
Tycker inte det ser okej ut så skulle du som har en V50 som liknar min kunna ta en titt på din bil, fotografera och lägga upp bilder här i tråden. Skulle vara väldigt tacksam.

Och du med ett tränat öga, är detta ok eller ej? Ska man höra ett vinande ljud från servon då ratten är "neutral" det vinande ljudet ökar om man svänger, både höger och vänster. Behöver mer info innan jag ringer tillbaka till skadeverkstaden.
Bild
Hej,

Låter det något liknande som detta
? Hör ett missljud från min v70 men har inte lokaliserat ljudet 100 %. Kan vara från servon men den fungerar som den ska och bilen har inte varit med någon krock (som jag vet iaf).
av Busken
Hej har bytt min servopump för några år sedan och som jag minns det gick servo ledningarna ut i botten på den där burken som syns i bild. och de var absolut inte så grova, kan det vara något till AC`n ?.
av Kimmen90
index skrev: Hej,

Låter det något liknande som detta
? Hör ett missljud från min v70 men har inte lokaliserat ljudet 100 %. Kan vara från servon men den fungerar som den ska och bilen har inte varit med någon krock (som jag vet iaf).

Hej, nä fick lyssna flera ggr. Är inte detta ljud, svårt att beskriva men ett vinande ljud. Ska försöka spela in ljudet under kvällen.

Ljudet på din länk, kan det inte vara någon typ av relä som slår till/från?
Senast redigerad av 3 Kimmen90, redigerad totalt 0 gång.
av Kimmen90
Busken skrev:Hej har bytt min servopump för några år sedan och som jag minns det gick servo ledningarna ut i botten på den där burken som syns i bild. och de var absolut inte så grova, kan det vara något till AC`n ?.
Hej, det är röret nere till vänster jag syftar på. Går ut från behållaren. De grövre röret känns kallt och verkar ha med ACn att göra.
av Busken
Hej hopp var ut och kollade lite, de grövre alu ledningarna är till torkfiltret till ac`n det filtret sitter utanför servopumpen närmare utsida skärm.
Kan inte se mina servo ledningar uppifrån.
En smäll på höger framskärm kan definitivt få saker att gå sönder, därav mitt servo byte.

Bild på ac torkfilter med rör. http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/ ... 28401389/
Servopump.http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/ ... -36001485/
av Kimmen90
Tack för infon Busken, jag ser ledningen som är böjd på bilden genom att ta lös strålkastaren och kika snett ned från höger med näsan mot vindrutan.
Senast redigerad av 1 Kimmen90, redigerad totalt 0 gånger.
av mikekop
Hej! Min V50 lät precis som att det var dåligt med servoolja. Bara någon vecka efter så sa generatorn tack och adjö. Efter generatorbyte så har inte ljudet uppkommit igen.
Bromsrör höger fram

Det blev nya rör, men hur jag än fö[…]

Kupevärme

Ett inte allt för ovanligt fel på ECC &[…]

Ecm 4438 och ECM 6710 (P1412).

Jag brukade alltid limma packningen på EGR-v[…]

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]