...

Moderator: Moderatorer

Precis.. Han kom rakt framifrån och vände ut precis innan.. Jag reagerade på det för sent.. Kanske skulle hunnit stanna om jag hade bromsat hårt.. Tror inte han blev speciellt irriterad eller att det ens påverkade has takt att jag körde.
När det är sånnadär lägen tycker jag det är svårt.. För att klara av dem måste man typ förbromsa för alla som bara går förbi ett övergångsställe.. Det blir lite ohållbart i stadsmiljö känns det som. Står nån o väntar eller gör det tydligt att den vill gå över stannar jag såklart. :) Vet inte hur polisen skulle se på det där.. Tror ni dom hade bötfällt?
svergie2 skrev:Vet inte om du läste kommentaren på YouTube, men där skrev han att fotgängaren hade gjort en 90-graders sväng ut på övergångsstället vilket hade gjort att han hade behövt nita :)
joel80 skrev:Precis.. Han kom rakt framifrån och vände ut precis innan.. Jag reagerade på det för sent.. Kanske skulle hunnit stanna om jag hade bromsat hårt.. Tror inte han blev speciellt irriterad eller att det ens påverkade has takt att jag körde.
När det är sånnadär lägen tycker jag det är svårt.. För att klara av dem måste man typ förbromsa för alla som bara går förbi ett övergångsställe.. Det blir lite ohållbart i stadsmiljö känns det som. Står nån o väntar eller gör det tydligt att den vill gå över stannar jag såklart. :) Vet inte hur polisen skulle se på det där.. Tror ni dom hade bötfällt?
Enligt den sk "zebralagen" ska man sakta ned om man ser att någon är på väg mot/på eller "vid" ett obevakat övergångställe, det betyder att man skall anpassa farten och stanna om så behövs för att inte framkalla fara för fotgängare.
Men riktigt så är det ju knappast i verkligheten, som ni båda skriver så är det omöjligt att vet hur en person tänker som gör en 90 graders sväng, oftast utan att titta och kliver rakt ut på vägen, ogillar sånt folk.
Jag tror inte polisen hade bötfällt dig, de är frågan om de själva hade stannat i den situationen, beror nog på hur nära dom legat :)
Jag har själv fått göra sånna onödiga stopp för personer som är nära ett övergångställe de har vänt sig om tittat, jag har stannat sen har de gått vidare, dvs inte gått över vägen, bilar bakom tror man är knäpp och tutar och hyttar med näven som vanligt :) :-)-)

Även om man inte tror det så har även gångtrafikanter Skyldigheter

7 kap. Bestämmelser för gående på väg
4 § Gående som skall gå ut på ett övergångsställe skall ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos de fordon som närmar sig övergångsstället. Utanför ett övergångsställe får gående korsa vägen endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken.

Självklar har vi bilister enbart skyldigheter

61 § Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just ska gå ut på övergångsstället. En förare som närmar sig en obevakad cykelöverfart, ska anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelöverfarten. En förare, som ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning ska passera en obevakad cykelöverfart, ska köra med låg hastighet och lämna cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just ska färdas ut på cykelöverfarten tillfälle att passera.
skrothögen skrev:
Även om man inte tror det så har även gångtrafikanter Skyldigheter
Men eftersom 99,8% inte har kamera i bilen så får gångtrafikanten rätt.
Att stå och hänga vid övergångsstället med ögonen på telefonen och kliva ut när man vill utan avsiktsförklaring är en rättighet enligt nuvarande regler.
Stannade för en vecka sedan för en grabb med barnvagn som stod med vagnen en decimeter ut i gatan när han knappade på telefonen och när jag stått still några sekunder så puttade han ut vagnen samtidigt som jag gasade.
Folk blir bara dummare och dummare och tyvärr så smittar det av sig på barnen.
Det positiva är att barn sällan repar bilen då dom är så små och är lätta att köra över.
Schmoyoho skrev:Jag har inga kommentarer på själva klippet, däremot är jag glad över att höra att du spelar A Camp:s album Colonia i bilen :D

:-)-) :-)-) :-)-)
sthlm skrev:[
Det positiva är att barn sällan repar bilen då dom är så små och är lätta att köra över.
Min körskolelärare för 4 år sen sade att jag skulle undvika att köra på cyklister av anledningen "de är så svåra att ställa upp igen". :lol:
Lastbilen skrev:Idag var det dags igen! 8)

[youtube]EhabniGmmBg[/youtube]

Fjärde gången man blir påkörd. Och tre av dom har varit inom en km. radie.
Haha, där känner man igen sig! Det är ALLTID någon idiot som inte kan läsa skyltar och som i sista stund ska tränga sig in i vänsterfilen. Borde hända fler olyckor där...
  • 1
  • 229
  • 230
  • 231
  • 232
  • 233
  • 356
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]