Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Sellstedt
Hej en polare har köpt en ltt och nått ljus huvud har klippt kablarna på bilen till lambdasonden så vi tänkte skarva lambdan direkt men vilka kablar ska ihop? De är rosa,grön och svart på bilen och 2 vita och en svart på lambdan.
Tog mätinstrumentet å summerade kablarna både rosa å svart hade kontakt med karossen ska de vara så?
Användarvisningsbild
av lennarte
Det går inte att skarva den svarta/gröna kabeln på något bra sätt. Dom båda vita är + och - till värmeslingan i Lambdan och där är det inga problem. Det finns skarvdon att köpa, men bäst är nog en ny/beg Lambdasond. Du kan definitivt inte skarva med en vanlig kabel utan om du ska försöka får du ta från en annan Lambda, och då kan du ju lika gärna sätta i den istället.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Typ ja. Kopplingsschema för B230FT. Lambdan är längst ner, det som går genom plint "K" (vita) är + och - till värmeslingan och svart kabel till plint "S" är till boxen. Den gröna kabeln är kopparmantlad och kopparen är ansluten till boxen vid stift 5, styrsignalen vid stift 20.
Volvo insprutning 940 LTT.gif
Insprutning B230 FT
Volvo insprutning 940 LTT.gif (122.99 KiB) Visad 1713 gånger
Någonatans på forumet har jag läst att om man ska skarva styrkabeln, så ska man använda "sockerbit" hellre än presskoppling och absolut inte löda.....

Mvh
Lennart

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? --[…]

Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]

Volvo car UX

Den har kommit till min app nu men vette fan om ja[…]

XC60 MY27

@Sulten , När jag skrev om Norges elpriser t[…]