Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreasw
Hallå!
Hörde att det dunkade i bilen idag, trodde det var något som släpades efter vägen. Men ingenting! Dock var höger bromsskiva varm. Antar att det är nåt med handbromsen. Är det vanligt att backarna separerar?

Ser konstruktionen likadan ut som på en 850?
Vad har ni för erfarenheter av biltemas backar?
av *pettson*
Biltemas går utmärkt. Inget slits som påverkar mekanismen nämnvärt. Naturligtvis förutsätter full funktion att du vet hur man justerar backarna. Samt i vilken ordning allt ska göras.
*pettson* skrev:Biltemas går utmärkt. Inget slits som påverkar mekanismen nämnvärt. Naturligtvis förutsätter full funktion att du vet hur man justerar backarna. Samt i vilken ordning allt ska göras.
På min 850 gör jag följande: lossar spänningen helt vid handbromsen, tar av skivor, backar och fjädrar. Rengör med stålborse där jag kommer åt (även ABS ringarna). Sen monterar jag nya fjädrar,bläcken och backar. Kontrollerar att allt går i botten. Sen sätter jag på skivan justerar ut backarna tills de tar, justerar tills jag inte kan snurra med däcket på. Sen backar jag något hack, sen spänner jag handbromsen sist. B

Brukar köra med lite åtdragen handbroms för att slipa in skivorna, men det kanske är dumt?
Nu var det ett tag sedan jag köpte handbromsbackar på biltema (5-6 år sedan) men jag var inte riktigt nöjd med dessa, tyckte inte att de greppade ordentligt, gick knappt att låsa hjulen på snö.
Jag köpte volvos orginalbackar istället och när jag bytte såg jag att dessa var något längre, det blev en ofantlig skillnad.
Kunde t.o.m låsa hjulen på asfalten och då var detta på en 740.
av *pettson*
skrothögen skrev:Nu var det ett tag sedan jag köpte handbromsbackar på biltema (5-6 år sedan) men jag var inte riktigt nöjd med dessa, tyckte inte att de greppade ordentligt, gick knappt att låsa hjulen på snö.
Jag köpte volvos orginalbackar istället och när jag bytte såg jag att dessa var något längre, det blev en ofantlig skillnad.
Kunde t.o.m låsa hjulen på asfalten och då var detta på en 740.
Stämmer att det finns ett par mm skillnad på dom. Dom mm avgör om man gör jobbet rätt. Du fuskade med jobbet eftersom du inte fick till det. Det finns rätt och fel sätt. Du tog en genväg någonstans och då blev resultatet skit kortfattat.
Gör man alla momenten, så som alla iallafall SÄGER att dom gör, då fungerar biltemas och alla andras backar utmärkt.
Jag gjorde en guide för att demonstrera varför folk fick problem, alla hade gjort precis som mej om man läser inläggen, men med dåligt resultat, till skillnad från mitt som fungerar utmärkt. Utförandet på 740 är exakt detsamma.
I slutändan, när jag bett folk följa guiden till punkt och pricka, så har allas bromsar funkat.
Vilket just betyder att man skippat moment eller inte varit noggranna nog vid arbetet.
Att orginalbackar funkade direkt igen påvisar ytterligare att man fuskat med arbetet.
Dom skulle nämligen inte fått rum om arbetet gjorts korrekt första gången.

Vanligast är att folk inte är noggranna nog vid släppet på handbromsspaken, dom släpper för lite och tror sen att expandrarna ska krypa ut ur sina hål av sej själva. Man ska dra ut dom med rejält slacka vajrar så backarna verkligen bottnar mot stoppen. Annars blir det skit.
Sen när det ska justeras så låser inte folk fast skivorna och dom justerar inte ut backarna tillräckligt. Slutligen justerar dom inte spaken att ta mellan 5-8 hack. Ett dåligt utfört moment gör att det blir skit.
Men som sagt följer man protokoll vid arbetet så är det problemfritt sen.
Jag tog loss och kollade idag, vajerhöljet har gått sönder just vid själva fästet för vajern (under hundbenet). Så rosten frodas där inne.

Har ni några erfarenheter av biltemas vajer? Minns att det blev problem på min 850 från 92 med att passa in den ute vid hjulet.
Sen tycks jag komma ihåg att vajern va delad? Att det va en vajer ifrån handbroms spaken, sen en vajer ut till bromsen. Men jag kan minnas fel också! ;)

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]

Råd vid motortvätt

tvätta på bara.

V90 läggs ner.

Det kan ta tid...... Det hoppas jag :-D

Kanske inte dom flesta, men måånga g&a[…]