Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anohoki
wissel skrev:Börja med att ladda det ordentligt innan byte tycker jag.
En riktig laddare typ Cetek fast det finns billigare varianter som funkar klockrent.
Jag köpte på Lidl för 149:-.
Ladda tills den säger att batteriet är fullt.
Sedan på´t igen.....
Blir nog bäst att jag bytar, har haft lite problem förut med batteriet...
Ifall jag hade musik på i ca 10 min ungefär så kunde jag inte starta bilen..

Men jag får se ! ska kolla efter laddare på lidl imorgon så ska jag testa ladda skitet :) tack !
Användarvisningsbild
av wissel
Om du tidigare haft problem med batteriet så är det troligen kört.
Din egen kopplingen till radion som är ansluten också till CAN tycker jag iofs är riskfylld.
av Anohoki
Tjena folket ! Idag så kollade en vän på bilen och han tyckte att jag skulle testa ladda batteriet ändå innan jag köper nytt.
Så jag laddade batterifan i en massa timmar och nog fan kom bilen igång, vid det här laget så hade jag bara anslutit sladdarna till batteriet så jag stänger av bilen och går tillbaka för att montera fast det osv.
Sätter mig i bilen igen för att köra en runda, NOPE den vägrar starta igen :evil: .. Det jag tycker är skumt nu är att startmotorn kämpar för att få igång bilen, men den går inte igång... Så frågan nu är, tror någon av er att det fortfarande är batteriet?? :(
Användarvisningsbild
av wissel
Batteriet troligen så dåligt så all ström går till att dra startmotorn och det blir inget kvar
till bilens system. Volvobilar är hyperkänsliga på taskiga batterier...så jag håller med byt batteriet.
av Anohoki
Har nu köpt nytt batteri gott folk, MEN det är ett annat problem nu! När jag väl får igång bilen efter att ha haft nyckel i startläge kanske 5-10 sec så börjar hela bilen "Darra". öppnade motorhuven och motorn har nu blivit en vibrator (Skakar extremt mycket) och ifall jag varvar lite och släpper direkt igen så typ varvar bilen upp själv sen håller den på att slockna och så går varvmätaren upp och ner osv. När jag låter den va på ett tag så håller den på att dö hela tiden, låter som ett ljud en bil hade gjort ifall den hade hostat..

Vad är det som händer med henne?!?! ?:-/
Användarvisningsbild
av wissel
Möjliga orsaker:
Luftmassemätaren ger tvärfel värden...
Gasspjället är genomskitigt o första åtgärd bör vara rengöring...
Tändstift som har sotat igen på grund av mååånga startförsök o fel bränsleblandning....
Tändspolar som fått stryk av dålig/låg spänning under en längre tid...
detta är förstås enbart gissningar baserat på din beskrivning, kan förstås vara helt uppåt väggarna....men iaf,
av Anohoki
wissel skrev:Möjliga orsaker:
Luftmassemätaren ger tvärfel värden...
Gasspjället är genomskitigt o första åtgärd bör vara rengöring...
Tändstift som har sotat igen på grund av mååånga startförsök o fel bränsleblandning....
Tändspolar som fått stryk av dålig/låg spänning under en längre tid...
detta är förstås enbart gissningar baserat på din beskrivning, kan förstås vara helt uppåt väggarna....men iaf,
Ja en vän va precis här och kopplade in datorn där kom inte upp någonting alls.. men han trodde att det var spjällhuset som inte mådde bra ... tack för svaret !
Kablar till tändspol

Jag köpte nya kontakter på Amazon, de h[…]

Mmm, börjar bli dags att beställa nya. F[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Tack för svar! Något special verktyg? N[…]

Kupefläkt vandrar V70 2013

V70 d4 AWD my13 Kupefläkten har på sis[…]