Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bjornw
En bilaffär är i princip alltid helt värdelös och kostsam ur ett ekonomiskt perspektiv. För bilar i 6-700 kkr spannet är den ofta ännu sämre än för de som ligger runt 3-400 kkr.

Jämför man med X5, Touareg, ML och Q7 ser det ut som att bilar som är omkring 3 år och knappa 10000mil ligger ute på blocket för omkring 300 kkr hos handlare, vilket borde ge ett inbytespris på ca 20-30 kkr mindre, nästan oavsett utrustning. De flesta borde ha kostat omkring 6-700 kkr nya, några lite mer och några lite mindre. Det ger en värdeminskning på modiga 300-400 kkr på tre år.

Jag kan alltså köpa TVÅ XC70 Classic och kasta bort, elda upp eller dränka den ena efter tre år!!! :-O)

Likt förbenat är man sugen på att beställa en. Känner sig obegåvad och lurad :P .

Hur resonerar ni andra? Blundar ni för den här käftsmällen eller finns det en kalkyl? Hur gör man för att minimera förlusten? Utrustningen ser inte ut att påverka priset dramatiskt, kanske är mer utrustad mer lättsåld eller är det precis tvärtom? Vem vill tex betala för en krånglande luftfjädring? Tänker så själv, varför dra på sig ett högriskprojekt för 350 kkr när man kan köpa ett nytt, fräschare för nästan samma månadskostnad och ffa helt utan stor risk.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Dyrare bil, större summa i värdeminskning. Däremot, om man köper en ny nu kommer det helt klart finnas bra efterfrågan på beg om 2-3 år, så just för de kommande tre åren lär värdeminskningen vara mindre än för 3 åren som följer efter 2-3 års perioden.
Användarvisningsbild
av crumpets
bjornw skrev: Likt förbenat är man sugen på att beställa en. Känner sig obegåvad och lurad :P .
Dessa två står ju i rak motsats. Om du förstår att det är en katastrofalt dålig affär känner du dig obegåvad som ändå vill ha den, men lurad blir du ju inte för du är fullt medveten om hur dåligt det är ekonomiskt ;)

Personligen tycker jag att pengar man investerar i livskvalitet alltid ger den bästa payoffen. Köp så dyr bil som du kan hantera att betala utan att behöva svettas den 24:e varje månad och njut. Kan du få in en fin XC90 i den kalkylen: go for it. Som föregående talare skriver så lever du ju bara en gång, lev så gott du bara kan inom ramarna för din ekonomi.
Användarvisningsbild
av bjornw
Ni är väl inne på den enda sak som kan motivera ett köp, räkna inte pengarna och tänk YOLO.

Man kan ju hoppas att det finns en viss efterfrågan efter 2-3 år, problemet då är väl att man troligen inte är så sugen på att byta till en bil i normal prisklass då. Känner också en oro över att den fortfarande kommer vara rätt dyr för att det ska bli en bra affär för mig efter 2-3 år så den blir svårsåld. Man kan köpa många nya bilar för vad den kostar beg.
Att köpa en helt ny bil är nästan alltid ekonomiskt fel men väldigt ofta rätt kul.

Billigast är det självklart att helt avstå från att äga en bil men med tanke på att man lever väldigt kort tid i förhållande till hur länge man är död så är mitt val inte svårt. 8)

Hälsningar

Henry
av Droopy
Självklart finns det ingen ekonomi i en XC för 600k, det enda bilarna det fisn ekonimi i är 50-60 tals bilar, dör dubblar du pengen igen på 20år.

Din XC kommer att vara värd 10k om 20år :-)

Jag investerade sjölv i en fastback för 22k för 26år sedan, idag betingar den ett värde av 250k, doh så sålde jag för läääääänge sedan, men snart ska en "ny" inhandlas.
av volvokhaled
Sharkbait skrev:Nytt pris/utrustningsnivå för XC90? Från 598 000 kr för XC90 D5 AWD, inte längre ca 550 000 kr.
Yes, man har tagit bort Momentum från hemsidan iaf. Momentum finns dock fortfarande i prislistorna hos handlarna.
Användarvisningsbild
av MartinS
Om man beställt en och inväntar leverans snart, och säljer den i vinter, eller nästa vår så kanske det kan bli en mindre dålig affär.

Men att tro att det är en bra affär att behålla den i 2-3 år, det är det INTE. Min XC60 som jag köpte när den var knappt 3 år gammal och superhet på marknaden, den hade tappat över 300kkr från nypriset. Då köpte jag den ändå privat, ett inbyte hade betingat ännu lägre pris för säljaren.

@lennarte , Precis, det är 3500 kg på […]

Du kan köpa satsen själv, hårdvara[…]

Volvo V50 mugghållare?

Tack, hade googlat en hel del, men den dök al[…]

Stort tack för tipsen, jag skall börja g[…]