Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daiz
Hejsan!

Äger en Volvo V70N T5 Automat och under de senaste veckorna har jag haft lite missöden med den!
1) Den skakar mellan 80-110, och under gaspådrag upp till 120
- Åtgärdade fel, bytt övre motorfäste då gummipackningen var tvärslut!
(Felet är fortfarande stående, någon med briljant idé?)

2) Rycker vid fullgas - När man kör manuellt och går ner på 3an från 4/5an och gasarfullt så rycker den lite,
eller stannar upp rättare sagt, den kommer upp 3-3.5tusen varv och hänger kvar, och rycker.

- Åtgärdade fel, inget då jag absolut inte har någon aning om vad felet är.

Bilia (Hallstahammar) har även kommenterat på detta att dom inte kunde hitta något fel då jag krävde service när jag köpte den.
Bilia (Västerås, närliggande storstad) säger att dom inget kan göra eftersom det är i Hallstahammar den är köpt och måste lagas där, stämmer det?

Mvh
Fundersam volvoägare.
av Daiz
Jag har planerat att åka ner till Bilia, Hallstahammar imorgon på förmiddagen och berätta för dom att dessa två fel förföljer mig.
- Vad tror ni detta kan kosta/eller vad kommer dom säga?

Är inte speciellt snål av mig, men känner duktiga mekaniker - men hittar ingenstans att beställa detta på nätet.
av Arnold
Daiz skrev:Hejsan!

Äger en Volvo V70N T5 Automat och under de senaste veckorna har jag haft lite missöden med den!
1) Den skakar mellan 80-110, och under gaspådrag upp till 120
- Åtgärdade fel, bytt övre motorfäste då gummipackningen var tvärslut!
(Felet är fortfarande stående, någon med briljant idé?)

2) Rycker vid fullgas - När man kör manuellt och går ner på 3an från 4/5an och gasarfullt så rycker den lite,
eller stannar upp rättare sagt, den kommer upp 3-3.5tusen varv och hänger kvar, och rycker.

- Åtgärdade fel, inget då jag absolut inte har någon aning om vad felet är.

Bilia (Hallstahammar) har även kommenterat på detta att dom inte kunde hitta något fel då jag krävde service när jag köpte den.
Bilia (Västerås, närliggande storstad) säger att dom inget kan göra eftersom det är i Hallstahammar den är köpt och måste lagas där, stämmer det?

Mvh
Fundersam volvoägare.
Bilia i Västerås kan laga bilen om Bilia i Hallstahammar går med på det. Du får först snacka med dem i Hallstahammar. Jag har själv gjort så vid två tillfällen. Jag bor i Malmö och hade köpt en bil på Bildeve i Landskrona: De hade bien två gånger utan att kunna fixa felet. Jag tröttnade på att åka till Landskrona så jag kom överens med dem att Bilia i Malmö skulle fixa felet. Med samma bil var jag på semester i Karlskrona när en av hanbromsvajrarna brast. Då ringde jag Bildeve i Landskrona och kom överens med dem att Bilia i Karlskrona fick fixa bilen.
av Daiz
Den var in på koll i december, dom bytte krängningshämmarna och styrstagen (den har skakat sen jag köpte den i November - då sa Bilia att det inte var något fel på bilen utan att jag skulle vänta och se när jag kastade på sommarfälgarna, därav den långa tiden mellan. Men nu sitter sommardäcken på och dom är balanserade, både fälgarna och däcken Dessutom är dom nyköpta den 2a April i år) - så då måste dom väl sett om något var fel?
Återkommer med vad Bilia säger. :x
av Daiz
Uppdatering: Bilia säger ca 8000 kronor för fix av "Det dom ej vet" - Dom chansade på att det kunde vara vänster drivknut(?). Helt absurt, men ska se vad som kan göras åt detta på egen hand.
är den sänkt? isf är det mest troligt att det är inre drivknuten som e slut på vänster sida, hade detta problem med min v70n -04 manuell efter ca ett år med sänknings satts :) fick kopplings havveri och bytte då i samma veva vänster drivaxel har inte vibrerat sen dess :)
av Daiz
meonmybike skrev:är den sänkt? isf är det mest troligt att det är inre drivknuten som e slut på vänster sida, hade detta problem med min v70n -04 manuell efter ca ett år med sänknings satts :) fick kopplings havveri och bytte då i samma veva vänster drivaxel har inte vibrerat sen dess :)

Nej det är orginal, men vänster sida säger du.
I'll guess I've to take a closer look there :) (TACK!)
Kablar till tändspol

Menar du lågspänning eller högsp&a[…]

Mmm, börjar bli dags att beställa nya. F[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Tack för svar! Något special verktyg? N[…]

Kupefläkt vandrar V70 2013

V70 d4 AWD my13 Kupefläkten har på sis[…]