Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det här är en ganska speciell fråga som säkert mycket få kan svara på!

I CarConfig så finns en parameter (P#15) för "Engine dynamics". Den har möjliga värden 0x01...-> 0x07 på en P28 bil (XC90). På min bil så är P#15 = 0x02 vilket betyder "Engine dynamics/STC 5 cyl low pressure turbo,petrol"

Vad skulle hända om jag ändrar denna parameter till 0x03 vilket betyder "Engine dynamics/STC 5 cyl high pressure turbo,petrol" ?

Någon med CarConfig skills som prövat redan? eller skulle vilja ge sig på en gissning...
Fråga 1: Det går utmärkt att ändra bestående, jag har gjort många förändringar på min som är permanenta i CEM.

Fråga 2: Jag vet att ECM plockar in information från denna parameter så chansen är mycket god att ECM förändrar sitt arbetsläge till det högre laddtrycket.

Åter till grundfrågan dock! Har någon gjort det? Jag vet att vi är fler som kan ändra i CC numera....
Jag tror verkligen inte att Engine Dynamics/STC refererar till antispinn systemet.. vilken nytta skulle det göra?

Men okej, om jag haft en laddtrycksmätare (monterad) så skulle jag testat direkt! Vi får se framöver då kanske...
Kablar till tändspol

Menar du lågspänning eller högsp&a[…]

Mmm, börjar bli dags att beställa nya. F[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Tack för svar! Något special verktyg? N[…]

Kupefläkt vandrar V70 2013

V70 d4 AWD my13 Kupefläkten har på sis[…]