Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av poan
Bil: S80 2,9 -99, motor: B6304S3, dvs sugmotorn
Har haft problem med Emisionslarm, Service erfodras, har kommit några ggr de senaste månaderna, slocknar av sig självt ibland, har släckt av mig genom att lossa batteri-jorden.
Kod, 262A, Adaptiv lambdareglering felaktig. Intermitent.
Resp 272A Adaptiv lambdareglering bank 2 felaktig, Intermitent.
Kan jag få tips på vidare felsökning eller åtgärd? Har inte bytt ETM, Luftmassemätare, eller rengjort ETM. Fick tips om läckage på insug resp avgassystem, kan inte hitta något vid visuell koll av luftburk och slangar.
Får även 510F Signal fordonshastighet, intermitent. larm på ABs och STC, slocknar av sig självt efter några omstarter. Tips?

P-O
av pert
Jag har en likadan S80 2,9 -99. Hämtade den från verkstan igår. Hade felkoder 262A och 272A. Verkstan bytte luftmassemätare (2600:-).
Inga felmeddelanden efter det.... (Har inte kört så mycket, men jag håller tummarna)
/Per
av poan
Det låter inte bra (för mig).
Hoppas att det var rätt åtgärd för dig. Vill gärna höra hur det går.
Luftmassemätarna har vad jag förstått begränsad livslängd.
Hade du några andra symptom utöver felkoderna?
P-O
av pert
Det kändes inget i motorgången direkt. Åkte 80-90 mil i helgen (då hade jag släckt lammdalampan med säkringen i motorrummet) körde 40 mil så tändes den igen. Hade några små, små ryckningar i motorn. Annars gick den bra, drog under 0.9/mil trots att jag låg i c:a 120 på 90-vägarna.
Problemet var tydligen att någon av lambdasonderna (är ju 4 st på den motorn) fick fel matning. Hade den på icke märkesverkstad som konstaterade detta. Jag trodde själv att det var MAF'en (spjällhus bytt i höstas, så det borde vara helt och rent). Jag lämnade den till Volvo eftersom den andra verkstan var justa och inte ville "tokbyta" lambdasonder på vinst och förlust. Sonderna gick visst på c:a 1300/st. Kollar man på S80-formuet http://www.volvospy.com så verkar det ju vara spjällhus, MAF och ABS-enhet som strular mest...

EDIT: fel adress, sorry. Skall vara http://www.vvspy.com

/Per
av poan
Tack för din beskrivning. Min går helt OK. drar 0,85 vid körning över 100 mil varar 4 mil i stockholm mm, snitt hastighet 85km/t.
Jag har kollat vvspy mfl och gjort samma konstaterande som du ang MAf ETM ABS.
Vilken säkring lyfter du? (Jag har alltid tagit bort batterikabel) Din variant verkar smartare. Kan jag få en beskrivning
P-O
av pert
Sitter på jobbet nu, så lite reservation för fel... I närheten av burken för luftfiltret finns en burk med säkringar och reläer. En 5 amp säkring som sitter lite ensam (så man kan dra den med fingrarna). Kolla på beskrivningen så ser du att den går till en dator för motorstyrning. Kan det var säkring nr 14?

/Per
av poan
Tackar
Jag skall ut och köra ikväll, 40 mil och hem i morgon. Får jag nytt larm så skall jag leta efter säkringen. Annars sparar jag det till helgen.
2,600:- är ju inget orimligt pris för att bli av med problemet. Mitt största problem är rent mentalt, vad gäller Volvos verkstäder. Plus att jag gillar att förstå själv och pyssla lite.
När det gäller MAF:en, Lägger den av? eller är det bara mätkropparna som blivit "skitiga" och skulle gå att återställa med rengöring?
Om jag förstått det rätt så används inte trådar numera utan små "mätkroppar".
P-O
av pert
Jag hade problem med MAF'en i 2-3 månader innan jag fick det fixat. Det Volvoverkstan varnade för var att den skulle gå lite fetare, med högre temp på avgaserna och at kattarna kunde ta stryk. De sade vidare att den inte gick att göra rent (med bra resultat), men jag vet inte, de är ju lite part i målet. De sade också att den skulle dra mera soppa men det märkte jag inget av. Jag fick det fixat mest för att jag inte gillar att titta på röda eller orangea lampor (eller lyssna på skrammel..). Jag hoppas också att bilskrället skall rulla några månader utan ett fel nu. Någon gång borde man ju ha fixat typfelen. Har lite hatkärlek till denna bil. Det har varit mer fel på denna än på den 480 jag hade på 80-90 talet, och de skulle ju vara riktiga citroner...

/Per
av poan
Tack för svaret
jag hittade lite uppgifter på nätet, framför att WW och audi-sajter. Det finns de som gör rent och får hyffsat resultat. Det finns oxo skäl att kolla vilkdet Bosh part-nr som gäller. Det finns andra källor än återförsäljarna när det gäller reservdelar.
Vad jag inte har kläm på, är i vad mån det måste ske programering vid byte av givaren.
Nu skall jag besiktiga 240'n. Sen ta S80'n och köra mina 40 mil.
Tack och hej på några dagar.
P-O
av poan
Körde mina 40 + 46 mil. 110 i snitt på 36 mi motorväg. Totalt snitt 95 km/t över 86 mil bensinförbrukning 0,80. Inte dåligt.
Hittade rätt säkring för att släcka emissionslarmet. funkade fint.
Pratade med en Volvo-mek i fredags. Han hävdade att MAF:en går att göra rent med Bräklean. Inte prövat än, avvaktar.
P-O
S80 -99 styrservo

Tack. Då kan detta vara det som är fele[…]

Vad sjutton heter tvärbalken som sitter strax[…]

Det är inte så att du har blinkers som […]

, så jag kan dra 300 kg mer jämf&oum[…]