Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av rid54
Rent "kemiskt" kan det ju vara lite skillnad, beroende på förhållandet mellan väte H och kol C i bränslemolekylerna. De flesta flytande bränslen och bränslegaser består av molekyler med C och H i olika proportioner. Bränn rent väte och få rent vatten, bränn rent kol och få koldioxid... Bensin etc ger ju både det ena och det andra eftersom det finns både C och H i själva bränslet. Som en ren gissning skulle jag säga att etanol (C2H5OH) som har 6 H på 2 C (3:1) kanske ger lite mer vattenånga än bensin, men jag vet inte "formeln" för motorbensin - det kan vara samma förhållande. Diesel har troligen större andel C än bensin har (och mindre andel H), för jag tycker det verkar vara mer sällsynt med slambildning i dieselmotorer.
Okej, vilken vetenskap, grekiska för mig. :) Men ännu ett skäl till att tanka bensin på vintern istf etanol alla fall. Vilket jag gjort, men det borde inte bli bättre av att tanka etanol alla fall.

Då funkar det som det ska. Då få[…]

Ojämn gång

Marelli-spjällhus är en möjlig fakt[…]

Denna videon tror jag visar vad du behöver. h[…]

Dimljus v70 97

Hej. Någon som kan förklara hur jag ko[…]