Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
Motorlampan tände sig igår igen och fick fram dessa felkoder

ECM-261A Adaptiv lambdareglering, bank 1 - Övre gräns
ECM-280A Främre lambdasond, bank 1 - För hög signal
ECM-2A0A Bakre lambdasond, bank 1 - Felaktig signal

Med dessa felkoder antar jag att det är något luftläckage någonstans. Det borde väl ha stått signal saknas om det vart själva sonden som skulle varit kass.
Bilen går inte något sämre när motorlampan tänds utan går som vanligt så det är väl ett litet luftläckage frågan är ju bara vart det är.
av TobbeViktor
Har som sagt haft felet på min också.
De 2 första koderna indikerar på att den kompenserar så mycket den kan, och i och med att den inte kan gå högre, så för du en felkod att den befinner sig på max. Den sista indikerar på bakre sonden, som helt enkelt säger att bränsleblandningen inte stämmer. Främre sonden = reglersond, bakre sonden = skvallersond.

Jag rev ner hela insugssidan och alla slangar samt vevhusventen på min för att försöka hitta felet.
Kan nog inte säga att den gick dåligt heller trots tänd motorlampa.
Däremot så tvekade den laddtrycksmässigt när man stampade på.
Jag hittade inte felet förrän jag satte ihop allting, och skulle sätta tillbaka tryckröret mellan IC och gasspjäll.
Var en ganska smal spricka i "locket"/delen som insugstemp.givare och turbotrycksgivaren sitter i.

Har ju även fått dessa koder när jag blandat för mycket E85 i bensinen.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Får ta och kika på det och se ifall jag hittar något. Jag tycker att den har börjat att ta lite tid på sig för att bygga upp laddtryck kan ta upp emot 3 sekunder ibland innan turbon kickar in.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Har kikat runt lite och hittar ingen trasig slang eller spricka men däremot är det ganska många slangar som är rätt så torra så dom smularsönder så fort man tar i dom. Nästa steg blir till att felsöka med startgas antar jag.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Har försökt att läcksökt med startgas men det gav inget resultat då motorn inte reagerade på stargasen alls.
av TobbeViktor
Tror jag läst det i liknande trådar, att dessa varianter inte reagerar på startgas. Den reglerar väl bort det helt enkelt.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Det får bli rökmaskin då ser en ju ganska så omgående vart den läcker.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ja det läcker lite här och där. Hur mycket får det läcka innan lambdasonden inte klarar att reglera? Behövs det ett stort läckage eller räcker det med ett litet?
av TobbeViktor
Behövs nog inte mycket. Du har ju ändå övertryck när du gasar på. Då behövs det inget stort hål för att pysa ut.

Har inte jobbat med styrvinkelsensorn men den m&ar[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]

Råd vid motortvätt

tvätta på bara.