Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Billy
Inom detta år tror jag jag ska byta till en nyare S60 så jag har redan börjat spana lite men vet inte riktigt vad jag vill ha dock.

Har ju en 170hk nu som jag är nöjd med, tycker det finns tillräckligt med kraft men jag är ändå sugen på en turbomodell, eller att jag byter till en nyare 170hk.

Vilken rekommenderas av 2.4T, 2.5T eller T5? Hur mycket kraftfullare känns en 2.4T eller 2.5T jämfört med 170hk? Har hört att vissa påstår att det är enorm skillnad mellan turbo och icke-turbo medans andra har sagt att det inte märks vid lugn körning. Jag förstår ju att T5 går våldsamt fort vid burdus körning men vilken maskin är vettigast vid lugn vardagskörning? Har hört på vissa håll att 2.5T känns vassare än T5 om man inte gillar att varva till rödstrecket...

Ni som har bilar med dessa motorer kanske kan ge lite synpunkter, åsikter och erfarenheter om exempelvis karaktär, bränsleförbrukning i stad och på landsvägen osv.
Användarvisningsbild
av samcan
Billy skrev:Inom detta år tror jag jag ska byta till en nyare S60 så jag har redan börjat spana lite men vet inte riktigt vad jag vill ha dock.

Har ju en 170hk nu som jag är nöjd med, tycker det finns tillräckligt med kraft men jag är ändå sugen på en turbomodell, eller att jag byter till en nyare 170hk.

Vilken rekommenderas av 2.4T, 2.5T eller T5? Hur mycket kraftfullare känns en 2.4T eller 2.5T jämfört med 170hk? Har hört att vissa påstår att det är enorm skillnad mellan turbo och icke-turbo medans andra har sagt att det inte märks vid lugn körning. Jag förstår ju att T5 går våldsamt fort vid burdus körning men vilken maskin är vettigast vid lugn vardagskörning? Har hört på vissa håll att 2.5T känns vassare än T5 om man inte gillar att varva till rödstrecket...

Ni som har bilar med dessa motorer kanske kan ge lite synpunkter, åsikter och erfarenheter om exempelvis karaktär, bränsleförbrukning i stad och på landsvägen osv.

Själv så har jag en T5 och är väldigt nöjd ,svårt att sägga att den är bättre än lågtryckarna då jag inte har hafft en sådan men kan lungt sägg att det är bra kvalitet på bilarna villket du själv säkert redan vet vad du än väljer, Tror inte heller att T5 an drar mer bensin än enkla lätt trycksmodellerna, så det är väll i stort sätt priset som kanske avgör, hoppas du hittar en fin kärra !
av OrsonGbg
Jag testade både T5 med 250hk och 2.5T 210hk innan jag köpte min bil. Det blev till slut en 2.5T då jag också ville ha en så ny bil som möjligt, jag personligen tyckte inte det var så stor skillnad mellan 2.5T och T5, ivartfall inte som motiverade det extra prispåslaget mellan två 04:or. S60 2.4T har jag inte testat men vad jag hört ska det vara en stor skillnad mot 2.5T. Går vi däremot på 05:orna med T5 265hk? så ska det visst vara en rejäl skillnad i effekt och prestanda. Jag är nöjd med min 2.5T, det skulle jag säkert varit med en T5:a också men nu blev det som det blev. Skulle jag köpa en T5:a idag skulle det blivit 05 eller nyare, 05 kom ju också en facelift, 04:orna har lite nya drag i kupen bland annat. Min 04:a med manuell låda drar 0.85-0.90 enligt färddatorn blandad körning, har inte räknat på verklig förbrukning men du får nog lägga på lite.
av nj22ah
Tja

Jag har en 2,5T 2005!
Den är "lugn", och bra stadskörningsbil tycker jag.
Men den gör vad den skall på landsväg också, både ur
bränsleförbrukningspersepktiv och accelerationer.
Den är pålitlig helt enkelt.

Jag har gjort några dumma, omotiverade omkörningar och
jag säger lugnt att den har räddat mig i dom situationerna,
eller rättare sagt lättrycksturbon. Nu säger jag inte att den ska användas till sånt men ibland är turbo ovärderligt.

(den är till salu förresten)
Användarvisningsbild
av Funk
Jag har själv en 2.4T och valde den före en T5 dels för lite lägre pris samt att karaktären IMO är bättre för min körning, bättre lågvarvs och mellanregister än T5 på bekostnad av en del "karaktär".. Kort sagt mer lämpad för lugnare körning och stadskörning.
2.5T är enligt mig nästan omöjlig att skilja från 2.4T, det verkar som vrodmomentkurvan är likadan och de 10 hk det skiljer på toppen märker man inte direkt av heller.

Innan 2.4T:n hade jag en 170hk, och den motorn skulle jag idag bara välja i S40/V50. Turbo ÄR vanebildande !!
av Cyrus
jag tycker du ska överväga en D5'a .. helt klart rekommenderat av mig iaf .. j-vla go motor och dricker lite :)
av volvoR+s60
Cyrus skrev:jag tycker du ska överväga en D5'a .. helt klart rekommenderat av mig iaf .. j-vla go motor och dricker lite :)
mmmmm D5!!! Funderar VARJE dag att byta min s60 2,4 mot en D5. Vilken motor det är! Men annars ska du ta 2,4T räcker gott o väl
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]