Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bbntarm
Hej
Har problem med min S60 T5-01. Motorlampa tändes Volvo bytte till ny solonoid efter 2 dagar tändes den igen passade då på att göra kamremsbyte och bytte vvt ventil vilket dom rekommenderade lamp fn tändes igen inom ett par dagar har efter det haft in den och rengjort kanaler tror jag dom sa men lampan tänds igen. Har nu upptäckt att jag har någon glapp motorkudde kan det ha någon inverkan? Elfel? Tager tacksamt emot tips.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Nej att motorfästena skulle ha samband med detta fel är inte troligt.
Sen undrar man som vanligt vilka felkoder som verkstaden läste ut. VVT systemet kan ju sätta ett hyfsat antal olika felkoder. Vilka komponenter är utbytta. Solonoid? VVT ventil? det är ju samma sak.
Systemet består av:
1. ett hydrauliskt ställdon som sitter på avgaskamaxelns kamdrev
2. en hydraulventil med manöverspole som sitter under plastkåpan på topplocket
3. en lägesgivare/sensor för avgaskamaxeln, sitter under övre motorfäste/momentstag
Jag undrar vad som är bytt och om du har några felkoder?
Användarvisningsbild
av Hasse53
Jag har googlat lite..-Felkoden ECM 644a sätts om kamaxeln inte följer signalen från motorelektroniken, dvs är trög eller hamnar ur läge(fastnar). Det finns ett otal orsaker till att det strular. Om man börjar med det enklaste att kolla, så är det kvaliteten på motoroljan. När är den bytt och hur ofta enligt servicebok samt även viskositet? ACEA klass?
av bbntarm
Jag ska kolla vad dom använde för olja men vet att dom använt rekomenderat olja. Han som bytte i samband med att vi försökt åtgärda felet körde igenom och rengjorde motorn innan oljebytet och ventilen på kammen blåste också rent några kanaler. Oljan har följande data SAE 0W-40
API SM/CF
ACEA A3/B3/B4
MB 229.3
Användarvisningsbild
av Hasse53
Oljan är av rätt typ, för övrigt av samma som jag har i min 2.4T-02.
Sen verkar det som Volvoverkstan får igång VVT:n vid varje besök. Men kollar dom verkligen funktionen med hjälp av VIDA efter reparationen eller nollställer de bara felkoden? Vad jag förstår skall man kunna kolla att VVT vinkeln ligger mellan plus minus 7 grader någonting vid ca 1000 varv/min. Volvoverkstan borde kunna berätta...
Sen verkar det ju som skitig olja kan slamma igen VVT ventilen och få felkoden att sättas. Har du någon aning om tidigare oljebyten och hur såg oljan ut innan byte(majonnäs på oljestickan)? Är motorn misskött? Hur långt har bilen gått?
av bbntarm
Den är servad enl service boken och vid servicen som gjordes i samband med reparationen frågade jag om oljan var skitig/sörjig men dom sa det var normalt. Bilen har gått 18000 mil. Dom har haft in den 2 ggr och kollat men har tappat tilliten på dom. Börjar tro att det kan vara något annat klurigt fel
Användarvisningsbild
av Hasse53
Jag förstår att förtroendet är lågt. Du har lagt ner ungefär 10 000 SEK för att släcka lampan och trots detta är felet kvar...Slutsats är att Volvo bytt felfria komponenter till ett värde av 10 000 SEK på din bekostnad.
Det som återstår är:
1. Fungerar VVT:n när bilen hämtas upp på Volvoverkstan? Kontroll enligt VIDA måste utföras(+/- 7grader osv)
2. Är kamaxelgivare felfri och kan det vara glappkontakt från denna eller från solenoid(VVT-ventil)?
3. Är tomgång extremt låg ibland? På en MY 2001 sitter ju det berömda Magneti Marelli spjället(vit eller gul etikett). Låg tomgång kan säkerligen trigga denna felkod.
av bbntarm
Du ligger riktigt bra till med din gissning ang vad jag lagt ut :(
Ska leta igen någon firma med gott Volvo rykte så får dom kolla upp dina förslag.
Tack och Trevlig Helg
Kablar till tändspol

Menar du lågspänning eller högsp&a[…]

Mmm, börjar bli dags att beställa nya. F[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Tack för svar! Något special verktyg? N[…]

Kupefläkt vandrar V70 2013

V70 d4 AWD my13 Kupefläkten har på sis[…]