Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Kolla i menyn när du har bilen igång om s/s är aktivt. MyCar/Drive eller nått sånt...

Lägger du ur växeln och kopplar ur när du står stilla? (Om du har manuell växellåda). Jag ser inte signaturen då jag kör via mobilen.
av Leafs
joel80 skrev:Kolla i menyn när du har bilen igång om s/s är aktivt. MyCar/Drive eller nått sånt...

Lägger du ur växeln och kopplar ur när du står stilla? (Om du har manuell växellåda). Jag ser inte signaturen då jag kör via mobilen.
Jadå, lägger ur växeln, släpper kopplingen och står helt stilla. Jag får aldrig något felmeddelande i displayen. Jag ska kika i menyn nästa gång.
Användarvisningsbild
av hållundan
Tempmätaren är ju tillbaka i det nya "displayklustret" i alla fall.

Btw, fick info om en viktig serviceåtgärd, R59750, för ett "begränsat antal" S80, S60, V60, XC60, V70 och XC70 med manuell låda och start/stopp MY11-MY15. Den ska dock visserligen innebära att P-bromsen kan frigöras oavsiktligt om växelspaken flyttas när motorn är igång, så det är någon PBM som ska uppdateras. Har inte fått tummen ur att göra detta än...
av Desmodue
Jag hade en V70 D2 DRIVe när min bil var på verkstaden en vecka.

Jag blev aldrig klok på den. Jag försökte verkligen göra allt exakt likadant med hjul, koppling, växel, broms mm.
I bland var det helt omöjligt att få motorn att stanna.

Att man dessutom måste ha växeln i neutral för att den skulle stanna är ju bara så fel.

Vi hyrde en Mercedes i Spanien under två veckor och den fungerade klockrent varje gång. Broms och koppling så stannade motorn.
Användarvisningsbild
av joel80
Leafs skrev:
joel80 skrev:Kolla i menyn när du har bilen igång om s/s är aktivt. MyCar/Drive eller nått sånt...

Jadå, lägger ur växeln, släpper kopplingen och står helt stilla. Jag får aldrig något felmeddelande i displayen. Jag ska kika i menyn nästa gång.
Det kommer inte upp som ett felmeddelande utan man måste själv gå in o kolla om det är aktivt. Via MyCar/Drive/start-stop eller nått sånt..
av Leafs
Jag startade bilen, gick in i menyn och såg att S/S var aktivt. Åkte en liten testrunda, och helt plötsligt fungerar start/stopp. Jag gjorde inget annat än att gå in i menyn, gjorde inga ändringar, inget annat än att bara titta, och sedan exit.

Märkligt, känns nästan som en liten bugg i mjukvaran...
av Desmodue
På hyrbilen såg jag till att det var aktivt men fortfarande helt snurrigt när den stannade eller inte.
Användarvisningsbild
av joel80
Stannar inte om man inte använder bälte t.ex.. Kanske några av er är syndare? ;)

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]