Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Go kväll..

Lillebrorsan har en S60 -01 som ena torkar armen till vindrutan har lagt av på.
Han körde med dom när det var minus grader ute å en massa snö å is på rutan, och som jag förstod honom så gick den ett helt varv (upp å ner alltså ;)
Sen gick den inte mer, har för mig att han sa det var passagerare sidan som la av.
Men förar sidan gör fortfarande.

Någon som har en ide om vad som har hänt?
Det är ju ren mekanik här. Nån form av vevrörelse som överförs från ena sidan till den andra och motorn sitter väl ofta nära förarsidans (vänster) torkare. Nåt som lossnat, alltså. Kolla först att den lösa armen sitter fast på den axel som ska dra den. Det finns olika lösningar där, splines eller nån klämkoppling. Försök dra av armen och undersök.
Ursäkta om det låter lite drygt, men armarna måste ju gå att få bort från axlarna. Jag kan inte modellen i detalj, men det är vanligt med en sorts "kåpa" som täcker en mutter på armen, vilken håller armen vid axeln. Kåpan är ibland "vikbar", så den går att vika undan och blotta muttern/axeländen. Med muttern borta brukar armen gå lätt att få bort.
har haft bort muttrarna men dom sitter som berget !!!! :evil:
läste runt lite att folk använder typ en svänghjuls borttagare, så ska till Feltema å handla en sån i helgen.
Stefans 968

En bra plåt det där :-D Ja, passa[…]

@OlofEmanuel , Får du inge svar kan du se v[…]

@EbbevonVolvo , Ja, äntligen reglisten ;-) […]

Kablar till tändspol

Hei! Ursäkta min Svenska, den är kanske […]