Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
XC90_Executive skrev:Hoppas det blir något till XC90 T8 också! :-)-)
D6 fick ju sina 15 extra hästar så T8 borde ju också få motsvarande T6 polestar kan man ju tycka! :)
Användarvisningsbild
av Strebern
crumpets skrev:
XC90_Executive skrev:Hoppas det blir något till XC90 T8 också! :-)-)
D6 fick ju sina 15 extra hästar så T8 borde ju också få motsvarande T6 polestar kan man ju tycka! :)
Vad nu T6:an får med polestar (original 306hk/400Nm), men den är väl i T8-version redan trimmad till 320 hk, så jag vet inte hur mycket mer man kan få.
Användarvisningsbild
av MartinS
Min gissning till varför de utökar optimeringen till att inkludera även växellådan och även omnämner gasrespons är att det inte finns så mycket effekt att hämta mer i motorerna, så då måste man sälja något annat. Att bara sälja några högre effektsiffror går inte längre med de nya motorerna, man måste sälja en bredare produkt. Att man dessutom omnämner mer effekt i mellanregistret talar än mer för att maxeffekten lär öka ytterst modest.

Mina fem cent...

--------
Gasrespons
Gasreponsen har optimerats för förbättrad feedback och respons, exempelvis vid en omkörning eller under aktiv körning på en kurvig väg. Kalibreringen innebär att motorn svarar snabbare på förarens kommandon och ger därigenom en mer precis körupplevelse.

Växlingshastighet*
Växlingshastigheten har ökats för att bilen ska accelerera snabbare och reagerar mer direkt på förarens kommandon, exempelvis vid en snabb nedväxling inför en omkörning. En snabbare växellåda ger föraren mer direkt kontroll över bilen.

Växelprecision och gear hold*
Växlingarna har kalibrerats för att ge en mer direkt och precis körupplevelse samt snabbare acceleration. Växelpunkterna har kalibrerats för att effektivt utnyttja den optimerade prestandan i motorns mellanregister. Gear hold-funktionen håller växeln under kurvtagning med höga laterala g-krafter, något som hindrar oönskade växlingar mitt i en kurva som kan sätta bilen ur balans.

Växel- och motorrespons*
Växellådan och motorn har kalibrerats för att ge snabbare respons när föraren snabbt släpper gasen under en kort period, exempelvis under en kort inbromsning inför en kurva. Funktionerna håller bilen i balans under snabb kurvtagning och ger föraren bättre kontroll över bilen.

Motorprestanda
Alla Polestar-optimeringar är utvecklade för att ge mer prestanda i motorns mellanregister där föraren använder det som mest under aktiv körning. Exempelvis under en omkörning eller på väg ut på en tätt trafikerad motorväg. Den ökade prestandan i mellanregistret i kombination med optimeringen av växellådan och gasresponsen gör bilen mer dynamisk och responsiv att köra.

* = Enbart för automatväxellåda
----------
av Ronne
spuzz skrev:Ååååh! Där försvann semesterkassan! Jag hade nästan hoppats på att man skulle slippa behöva göra valet överhuvudtaget...
Hahaha hade precis samma tanke... Nu slipper man planera semesterresan.
av spuzz
Ronne skrev:Hahaha hade precis samma tanke... Nu slipper man planera semesterresan.
Vår resa var planerad med bil i år så man hade ju haft ett större nöje med optimerad motor på autobahn åtminstone. Men restskatt är djävulens påfund och lackförseglingen ville jag inte skjuta på längre :-(
Användarvisningsbild
av MartinS
Restskatt är ju bra, du har ju fått låna upp till 30kkr av staten utan ränta, det är inte kattskit det... :)
av mikebike
MartinS skrev:Min gissning till varför de utökar optimeringen till att inkludera även växellådan och även omnämner gasrespons är att det inte finns så mycket effekt att hämta mer i motorerna, så då måste man sälja något annat.

"Växel- och motorrespons
Växellådan och motorn har kalibrerats för att ge snabbare respons när föraren snabbt släpper gasen under en kort period, exempelvis under en kort inbromsning inför en kurva. Funktionerna håller bilen i balans under snabb kurvtagning och ger föraren bättre kontroll över bilen."
Tänk om det kunde komma en optimering till de gamla sliromaterna också.
Det vore ju rätt kul om det manuella läget faktiskt var manuellt....
Användarvisningsbild
av MartinS
Det är ju väldigt stor skillnad i hur automaten beter sig på en S60 Polestar och en S60 T6 AWD, och mig veterligen är det bara mjukvara som skiljer. Så det finns ju potential, absolut!

/Martin
av mikebike
MartinS skrev:Det är ju väldigt stor skillnad i hur automaten beter sig på en S60 Polestar och en S60 T6 AWD, och mig veterligen är det bara mjukvara som skiljer. Så det finns ju potential, absolut!

/Martin
Faran är att de vill behålla skillnaden för att motivera prisskillnaden på ungefär 100 kSEK.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Vi har identifierat ett potentiellt problem med d[…]

Vuxen i 3e sätesraden XC90

Om Sharan har mer plats? Vi åkte 7 pers i en[…]

3-cylindriga som finns i XC40? Sedan tänker j[…]

Ac volvo v70n funkar 5-10min

På min 745-a byttes kompressorn (till en beg[…]