Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Gjorde precis min egen lilla undersökning för jag blev nyfiken. :)

Gick ut och kollade lufttrycket i ett av framdäcken.. satte mig och körde 3,4km (kunde inte vända exakt vid 1,5) med en snittfart på strax under 45km/h och en toppfart på 55km/h.

Mätte igen och hade 0,21 bar högre tryck i framdäcket.
Tror att 0,3 bar är rätt så rätt att räkna med redan efter några km.
Användarvisningsbild
av ThomasT
joel80 skrev:Jag försökte hitta något som motbevisade dom uppgifterna men hittar bara just den rekommendationen.. att redan efter tre km bör man fylla på med 0,3bar extra. Hittar du något som backar upp ditt påstående om 0,1 bar?
Nä faktiskt inte, då jag inte håller på och jämför kall/varmtryck vid vardagskörning utan jag skrev utifrån min banerfarenhet och då tyckte jag det lät högt. Trodde verkligen inte att det skulle bygga så mycket värme i däcken, men jag ska ta med mig mätklockan när jag är i garaget nu i helgen så ska jag testa skillnaden på varm/kall tryck på väg till jobbet.

.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Den där skylten säger mig att det enda vettiga trycket i däcken är 2,8 kg eller högre, annars kan man varken ta last, ha med passagerare eller gasa på lite.

Vem säger, ursäkta mig, jag ska bara åka till macken och fylla luft innan ni får åka med, lasta in eller gasa på?
jeensa skrev: Bild
Användarvisningsbild
av ThomasT
VolvoB20 skrev:Den där skylten säger mig att det enda vettiga trycket i däcken är 2,8 kg eller högre, annars kan man varken ta last, ha med passagerare eller gasa på lite.

Vem säger, ursäkta mig, jag ska bara åka till macken och fylla luft innan ni får åka med, lasta in eller gasa på?
Visst kan man göra så, men då kommer man åka större delen av tiden med för högt däckstryck. Det finns liksom ingen generallösning som är optimal i alla förhållanden.

.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
ThomasT skrev:
VolvoB20 skrev:Den där skylten säger mig att det enda vettiga trycket i däcken är 2,8 kg eller högre, annars kan man varken ta last, ha med passagerare eller gasa på lite.

Visst kan man göra så, men då kommer man åka större delen av tiden med för högt däckstryck. Det finns liksom ingen generallösning som är optimal i alla förhållanden.
Jo ... Men vem orkar ändra trycket i däcken så fort någon kliver in/ur bilen eller man ändrar hastigheten man kör i.
Användarvisningsbild
av ThomasT
VolvoB20 skrev:
ThomasT skrev:

Jo ... Men vem orkar ändra trycket i däcken så fort någon kliver in/ur bilen eller man ändrar hastigheten man kör i.
Nu är det väl så att det som avses är typ när man lastar bilen full inför fjällsemestern eller typ ska ligga å brassa +160km/h i någon timme på autobahn... inte att man finjusterar vid varje småförändring...

.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
ThomasT skrev:Nu är det väl så att det som avses är typ när man lastar bilen full inför fjällsemestern eller typ ska ligga å brassa +160km/h i någon timme på autobahn... inte att man finjusterar vid varje småförändring...
Visst, men allt är inte planerat ett halvår i förväg som fjällsemestern är, det kan komma spontant som att plötslig vill 4 rejäla kollegor hänga med i bilen till lunch-restaurangen och då vill jag ha 2.8 i däcken och inte behöva åka till macken och pumpa först.
Användarvisningsbild
av joel80
ThomasT skrev:
joel80 skrev:Jag försökte hitta något som motbevisade dom uppgifterna men hittar bara just den rekommendationen.. att redan efter tre km bör man fylla på med 0,3bar extra. Hittar du något som backar upp ditt påstående om 0,1 bar?
Nä faktiskt inte, då jag inte håller på och jämför kall/varmtryck vid vardagskörning utan jag skrev utifrån min banerfarenhet och då tyckte jag det lät högt. Trodde verkligen inte att det skulle bygga så mycket värme i däcken, men jag ska ta med mig mätklockan när jag är i garaget nu i helgen så ska jag testa skillnaden på varm/kall tryck på väg till jobbet.

.

Gör det! Intressant med fler referenser.. Jag var själv lite skeptisk till att det skulle vara så mkt på kort sträcka men att jag hittade just "3km och 0,3 bar" på flera ställen gjorde att jag tänkte aatt det kanske ligger nått bakom så jag testade. :p
av llesrof
Däcktryck är inte helt olikt religion. Den absoluta sanningen går i arv från far till son. Då och då kommer det någon annan som säger något som inte stämmer och detta möts av förakt, till exempel att slitage mitt i slitbanan beror på för lågt tryck. Alla vet ju att det betor på för högt tryck, och så refererar man till vad man "vet". Alla ver ju att det inte stämmer. Kom inte här med kättiska idéer.

Biltillverkarna... ja, de har ju tillverkat bilen och borde veta precis vilket tryck man skall ha. De vet ju också exakt hur mycket bränsle din bil drar. Biltillverkarens påståenden är Sanningen. De har aldrig fel. Uppgifterna om bränsleförbrukningen vittnar om detta. Sedan har vi däcktillverkarna. Ni vet, de som tillverkar ett däck som skall passa till en massa olika bilmodeller med olika egenskaper. De vill ha bpde hängslen och livrem när de uttalar sig om sin produkt. Gör man något med däcket som de inte sagt att man kan göra så kan de inte garantera att produkten fungerar som avsett utanför deras laboratorium.
Användarvisningsbild
av xerent
En får helt enkelt ha ett laddat tryckluftsaggregat med sig i bilen så man kan pumpa upp lite vid behov :D

Bytt kupefläkt, vilket meck men nu känns[…]

Tjena! Har ett återkommande problem med min […]

Det var därför jag funderade på om[…]

Hej! Det är så att jag har en fas 2 d5 […]