Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Magnus-B
Jag kör med 2.8bar i 17" sommar och 2.7 bar i 16" vinter .
Funkar bra (V70 III)
av ThunderAce
AP40 skrev:
ThunderAce skrev:
AP40 skrev:2.2 fram 2.1 bak Normalt lufttryck
2.6 fram 2.6 bak Fullastad (D)
Vad är det för däck som du har dessa data på?

2.6 runt om har jag på mina V70II original vinterdäck 205/50/16" som är nån slags ekonomi oavsett last och fart

Det känns väldigt snålt med 2.2 och 2.1
http://www.michelin.se/dack/bildack#typ ... ter=summer
Märkligt, det måste nästan se ut som att du har punka på alla fyra hjul om du kör 2.2 2.1

hmmm.... ??:-/
av jeensa
Michelin länker var ju intressant....

Mvh jensa
Användarvisningsbild
av ThomasT
jeensa skrev:Michelin länker var ju intressant....

Mvh jensa
Nja, biltillverkare och däckstillverkar är generellt ganska överens om vilka däckstryck som fungerar på olika bilar. Ibland går åsikterna isär lite beroende på vilka egenskaper man prioriterar, men man drar aldrig iväg till de höga fantasitrycken som florerar här...

.
Användarvisningsbild
av milktrucker
prova att sänka däcktrycket lite, ett brett däck bågnar lättare än ett smalt av ett högt lufttryck. Gå ner till 2.5 bar.
av Droopy
2.6 fram 2.6 bak Fullastad (D)[/quote]

Det känns väldigt snålt med 2.2 och 2.1

Märkligt, det måste nästan se ut som att du har punka på alla fyra hjul om du kör 2.2 2.1

hmmm.... ??:-/[/quote][/quote]

Körde själv med 2.2 runt om på 225/45/17 på förra V70n funkade utan problem i 5år, på nuvarande kör jag på 2,4 runt om på 2255017
av ThunderAce
En sak är säker det är att alla som kommer skriva i denna tråd kommer ha olika däcktryck.
Vet själv att om jag skulle sänka däcktrycket till 2.2 på mina så skulle jag
åka på fälgkanten.

Tror att man får väga in rätt mycket när man ska fylla på däck.
Komfort (nu kanske man inte ska nämna komfort med lågprofil) men den finns där till viss grad
Slitage
Bränsleförbrukning
Användarvisningsbild
av joel80
Du glömde säkerhet. 2.1 och 2.2 på några av de nyare lågprofilsdäcken med högre rekommendationer är farligt. Längre bromssträckor, sämre kurvtagning och allmänt sämre grepp.

Sen tror jag många inte tänker på att dom ofta fyller på däcken när dom är varma. Det räcker att man kör 2-3km för att trycker i däcket ska höjas med 0,2-0,3 bar. Vill man alltså köra på rekommenderat 2,6, och kör till macken för att fylla på, så får man fylla på 2,9.

För alla har nog inte tryckluft hemma... :)
Användarvisningsbild
av ThomasT
joel80 skrev:Du glömde säkerhet. 2.1 och 2.2 på några av de nyare lågprofilsdäcken med högre rekommendationer är farligt. Längre bromssträckor, sämre kurvtagning och allmänt sämre grepp.
Man ska absolut inte ha lägre tryck än rekommenderat. Men jag vet inte vad du menar med "de nyare lågprofilsdäcken", menar du om man går ifrån orginalstorlek? Sedan håller jag inte med om att fästet blir sämre med lägre tryck det fungerar tvärt om, som exempel när jag tävlar så kör jag på så lågt tryck jag kan utan att däcket ger efter eller att jag anser att jag tappar för mycket instyrningskänsla i däcket. Så som exempel körde jag sist med 2.3 fram och 2.4 bak(varmtryck) på en bil som väger 1350kg och med dimensionerna 225/40-18,265/35-18.
joel80 skrev:Sen tror jag många inte tänker på att dom ofta fyller på däcken när dom är varma. Det räcker att man kör 2-3km för att trycker i däcket ska höjas med 0,2-0,3 bar. Vill man alltså köra på rekommenderat 2,6, och kör till macken för att fylla på, så får man fylla på 2,9.
Om du inte kommer direkt ifrån motorvägen har du inte byggt upp några 0,3bar men kanske 0,1.

.
Användarvisningsbild
av joel80
ThomasT skrev: Om du inte kommer direkt ifrån motorvägen har du inte byggt upp några 0,3bar men kanske 0,1.
Hittade flera källor som säger 0,3 bar redan efter tre km.

http://www.vibilagare.se/nyheter/for-la ... arligt-318
Redan efter tre kilometers körning är däcken varma varvid trycket i däcken stiger en aning.
Med varma däck ska därför det rekommenderade trycket ökas med 0,3 Bar vid kontroll.
Om man tänkt vänta tills däcken blivit kalla igen handlar det om två-tre timmar.
http://www.michelin.se/dack/dackskola/d ... ufttrycket
- Kontrollera lufttrycket när däcken är kalla (däck som inte har använts på två timmar eller har körts kortare än 3km i låg hastighet).
- Om däcken är varma när du kontrollerar lufttrycket, lägg till 0,3 bar extra utöver fordonstillverkarens rekommendation. Kontrollera en gång till när däcken har svalnat.
http://www.lufttryck.se/lufttryck-sommardack
Kontrollera om möjligt ditt lufttryck när däcken är kalla. Om däcken är varma, vilket de blir efter bara 3 km körning, så bör du lägga till 0,3 bar extra utöver fordonstillverkarens rekommendation. Kontrollera sen gärna när däcken är kalla - då bör lufttrycket vara korrekt.

Jag försökte hitta något som motbevisade dom uppgifterna men hittar bara just den rekommendationen.. att redan efter tre km bör man fylla på med 0,3bar extra. Hittar du något som backar upp ditt påstående om 0,1 bar?

Bytt kupefläkt, vilket meck men nu känns[…]

Tjena! Har ett återkommande problem med min […]

Det var därför jag funderade på om[…]

Hej! Det är så att jag har en fas 2 d5 […]