Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Galten
Hej,

Har under mina år haft en del bilar med dåliga hjullager vilket alltid är ett brummande/vinande ljud vid 50-80 knyck, framförallt om man vrider ratten åt olika håll.

Min nu varande V70 (l) -97 så har jag dock ett enormt jäkla klonkande. Hissade för en tid sedan upp bilen och vickade på däcket och det är världens glapp när man "ruckar" på höger framhjul. Detta är väl typiskt för dåliga hjullager, antar jag? Har tidigare haft dåliga ljullager men då har glappet knappt varit märkbart, i detta fallet går de att rubba däcket 0,5-1cm när man vickar. Kör man sedan i rondell eller liknande så brukar de klonka något grymt när hjulet liksom "byter sida".

Vill bara säkerställa att detta faktiskt är hjullager, eftersom jag inte känner igen de enorma klonket. Kan de vara något annat, spindelled eller liknande? Drygt att pynta ut ett par hundringar på fel del tänker jag.

Tack på förhand!
av Galten
Ärligt talat vet jag inte just nu. Var en tid sedan jag testade. Skall hasa upp bilen när jag kommer hem igen. Finns de något annat vis att se om de är spindelled eller styrled om man hänger av däcket tex?
av Galten
Testade byta yttre styrled.. Så nu rullar hon fint igen utan missljud ( mer än de vanliga ).

Satt bultarna var stygga att få loss. Men värme på ena, vinkelkap på den andra så var de snabbt bytt!

Tack för hjälpen!
Råd vid motortvätt

tvätta på bara.

V90 läggs ner.

Det kan ta tid...... Det hoppas jag :-D

Kanske inte dom flesta, men måånga g&a[…]

Idag har bilden varit på service, under 3K h[…]