Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dala02
Jag har en V70 2,0F -09 som precis slagit över 20000 mil. Den är fullservad och känns fortfarande rätt tight förutom att växellådan/kopplingen bråkar en aning genom att det är svårt att få växlarna ibland. Flera verkstäder har provkört och anser att kopplingen känns bra. Jag har precis bytt vajer/länkar mellan växelspak och låda. Är det nästa steg att byta koppling? Enligt flera Volvoverkstäder är ett kopplingsbyte på dessa modeller ovanligt och ännu mer ovanligt är det med att lådan skulle vara dålig. Eller kan det helt enkelt vara ett fel som man får leva med?

Tacksam för återkoppling.
av Daniel73
Om lådan känns frisk och inte har några missljud kan du prova att byta oljan.
Original levererades lådan med 75W-90 men numera är det en rak 75W som rekommenderas.

Ger påtagligt lättare växlingar, främst med växel 1-3.

Ovanstående gäller Ford Mondeo 2,0 flexifuel men då den har samma drivlina som din bil så bör det gälla rakt av för dig med.

Kolla på Mekonomen.se vilken olja dom rekommenderar idag för din bil.
Oljemagasinet.se levererar den billigt och bytet gör man lätt själv.
av oldtimersmc
Det är bara att justera vajern som är problemet, knappast oljan.
Hade problem med att gå från 4:an till 6:an utan att gå via 5:an detta fixades med en justering av vajern sedan dess så har den växlat som en smekning...
Användarvisningsbild
av grillchips
dala02 skrev:Text text text.

Tacksam för återkoppling.

He he he.
(Förlåt, jag var tvungen)
av oldtimersmc
Det var den lokala Volvoverkstaden som gjorde det, så jag vet inte.
Men det lär ju inte vara ngn kärnfysik
Filter i Aisin tf-71sc?

Har en D3 VEA 2017 med Aisin tf-71sc. Har läs[…]

Tack den har jag. Men behöver veta vilka stif[…]

Re: Motorbyte

söker efter ett motorblock till B4164T2 eller[…]

Blinkande ljus

Gomidda alla. I mode när jag körde iv&a[…]