Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonken
Vid start så måste man ha full gas för att inte motorn skall stanna. Trots det så svänger varvtalet mellan 2000 och 500 varv/min. Det rycker enormt mycket från avgasröret. Efter c:a 2 min så har det stabiliserat sig och man kan köra normalt. Detta har hänt efter jag har bytt bränslerör och filter på en Volvo verkstad. Är det någon som har tips på vad som orsakar detta problem?
av UFO13
Då problemet uppstått i samband med service hos Volvo skulle jag kontakta dem så får de felsöka vad de gjort för fel, annars vad som blivit fel.

Tomgångsproblemet hade jag ett snarlikt tidigare. Bilen startade men höll inte en jämn tomgång. Tog loss och rengjorde tomgångsmotorn och det blev mycket bättre, inte helt bra, men bättre.
Hur ser röken från avgasröret ut? Vit? Blå?

Här finns en tråd om hur du kan rengöra tomgångsmotorn:
http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=427711
Jonken skrev:Vid start så måste man ha full gas för att inte motorn skall stanna. Trots det så svänger varvtalet mellan 2000 och 500 varv/min. Det rycker enormt mycket från avgasröret. Efter c:a 2 min så har det stabiliserat sig och man kan köra normalt. Detta har hänt efter jag har bytt bränslerör och filter på en Volvo verkstad. Är det någon som har tips på vad som orsakar detta problem?
av UFO13
Ett sätt att kika på om LMM är trasig är att starta bilen och låta den stå på tomgång, sedan koppla lös kontakten till LMM'en. Blir tomgången förändrad fungerar den, är tomgången densamma är den trasig.

Kom dock ihåg att det på så vis kommer genereras en felkod som du med diagnostikverktyg måste radera. Sådana finns att beställa från ebay för ca. 80:- Jag själv har OBD II i min S40 så jag antar att du har detsamma i V40'n. Någon får rätta mig om jag har fel.

Vissa bilar har som funktion att den nollar felkoderna efter visst antal starter utan att felkoden kommer upp på nytt, vågar dock inte svara på om x40 har den funktionen.
av Jonken
Volvo bytte ut LMM men det blev ingen förbättring. Luftade enligt benke1 teori, men samma problem kvarstår. När bilen är kalla så gäller full gas för att inte stanna. Efter 2 min så går den som vanligt. Startar man bilen när den är varm, så fungerar den perfekt. Senaste tipset var luft läckage?!
Nu har jag använt mig av olika teorier, men inget har löst problemet. Kollade upp LMM kontakten och den hade bara 20 mVolt på pin 3 (röd) när tändningen var påslagen. Borde vara 12 V eller..? Följer kabeln en bit in i motorrummet men det är svårt att se var den slutar. Vet någon var den "andra" änden finns, där den slås ihop med huvudledningen?

Kan man stänga av limp mode/långsaml&au[…]

Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]

Den stora annons-tråden

Gissar den va för dyr att laga? Volvo V70 htt[…]

Nu tar Volvos "eminenta mjukvarutekniker &q[…]