Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

xerent: Löneförhöjning låter inte fy skam förstås, det måste ju firas! ;)

Absolut, han är bilmek i blodet och skruvar på Volvo i Skövde dagarna i ända så han vet allt vad han gör. Samtidigt är jag osäker på om det faktiskt är nödvändigt med en flush. Tycker växlarna stundtals är tröga men det behöver inte vara relaterat till oljan (även om det gärna FÅR vara det isåfall, alla andra alternativ gör mig nervös och potentiellt fattig). Så det ska nog undersökas lite närmre först.
StefanN skrev:Har för mig det går 14L när man byter i automaten.
Min låda spolades med 9L, sedan var det fin färg enligt mecken. Jag tror dock att 12L är ganska vanligt. Min hade gått 11kmil när det gjordes och det kändes faktiskt skillnad efteråt, trots att jag tyckte den växlade helt perfekt innan. Jag betalade 720kr för arbetet, 1350 för 9L olja och 50kr för två o-ringar. Detta plus moms men på auktoriserad verkstad. Så 2650 inkl. moms för allt.

Men priserna låter ändå ganska rimliga, det tar ju en stund att suga ur och fylla oljan ur haldex och diffen, så en tusing styck med olja låter vettigt.

Du skall inte byta i vinkelväxeln fram när de ändå håller på? Sedan är ju allt bytt isåfall.
MartinS skrev:Du skall inte byta i vinkelväxeln fram när de ändå håller på? Sedan är ju allt bytt isåfall.
Jag har aldrig hört/läst om en vinkelväxel som gått sönder på en V70/XC70 II AWD :)
Däremot har jag läst om växellådor som rasat, om Haldexenheter som rasat och bakdiffar som kärvat ihop med stora räkningar som följd.
Prioriterar därefter :D

Jag kan ju dock byta oljan i vinkelväxeln i samband med årsservice efter sommaren. Det verkar vettigt.
Planen är följande.
Under sommaren kommer fokus ligga på att lägga innertak och isolera i kallgaraget, varvid jag kommer kunna värma upp garaget på senhösten och vintern (tills det blir ruskigt jäkla snorkallt, i alla fall...). Därmed kommer jag kunna lacka om fälgarna själv, egenhändigt och fackmannamässigt (nåväl) i garaget under vintern.

Jag kommer köpa ett partytält på 3x3 meter, sy enklare väggar av vitt tyg och ställa alltihopa på en presenning. Sedan kommer jag bygga in en frånluftsfläkt med ventilationsslang ut ur garaget in i tältet. Lysrörsarmaturer kommer hängas upp i taket på partytältet. Partytältet kommer stå inne i garaget (det får precis plats på höjden, om jag räknat rätt på 2,45 m takhöjd. Tältväggarna kommer agera dammskydd och därmed har jag byggt mig en ihopfällbar lackeringsbox :-)-)

Sedan ska det inhandlas sandpapper, primer, fälgfärg mörk grå och silver, typ dessa:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/farg- ... -7016.html
http://shop.speedparts.se/sv/prod/farg- ... 60021.html
samt dra ett lager klarlack över alltihopa. Jag kommer maskera däcken och lacka om endast det synliga på fälgarna.

När allt är klart kommer jag polera fälgarna (jag har ju polermaskin redan) och balansera om hjulen på lämplig däckfirma. Det finns gott med material på YouTube och diverse forum om hur man går tillväga med själva jobbet så det känns som ett kul projekt helt enkelt och något att se fram emot.

Så här tänker jag mig resultat, före och efter (ber om ursäkt för skitig bil):
Bild

Jag tänker mig alltså att jag maskerar så jag får två färger i "diamond cut"-stuket. Min fälg kommer skilja sig från Volvos originalfälg på två sätt. Volvos fälg är matt svart och matt silver, jag kommer att ha mörk grå och silver med klarlack över.

Plan B: Om allt skiter sig med garaget-projektet lämnar jag in fälgarna och ber dom lacka dom i helt Silver Bright.
Fortsätter min monolog.

Sen kanske det inte vore en sån dum idé att lacka om Sargas-fälgarna också, så att man ser lite snyggare ut vintertid. Jag tänker mig att maskera och kontrastlacka i två färger, silver och svart. Nog skulle det se bra mycket bättre ut?

Bild

Det ska bli roligt att lära sig göra någonting på riktigt istället för att bara lämna in till fackmän. :)
Helt klart DC stuket med mattgrått med matt klarlack/polerat. Då blir det nästan som original då det är mattgrått, inte svart.
Kommer bli toksnyggt xerent!
Inte helt såld på Sargas-fälgarna dock, gillar idén men på bild ser de otroligt platta ut. Som vanligt är det väl en helt annan femma IRL förstås, så kör hårt. :D Det ser ju lite roligare ut om inte annat.
Tack grillchips & ER.

Nu till dagens i-landsproblem.

Jag är fundersam över däcken. Nog för att det är 19", men jag tycker de bullrar oerhört i högre hastigheter. Efter en tur i 110/120 på E4 längtar man ju tillbaka till de mjuka ballongdäcken på 18". Eller är det däcken i sig som spökar, det är Continental Contact Sport 5 SUV runflat 235/45 R19 95. Just runflatdäck har man ju tyvärr hört ska ha sämre komfort, kan det vara så?

Eller så har jag helt enkelt för högt däcktryck. Som det är nu känner man att däcken är hårda och man känner distinkt alla småskit på vägen som man rullar över och får vibrationer i bilen. Detta då i kombination med XC70:ns mjuka chassi där man gungar och flyger över större fartgupp och gropar med mjuk komfort. Således en mycket udda kombo. Känns som man lika gärna kan gå upp till 20" om komforten är så här kass på 19". Samtidigt vill jag inte sänka lufttrycket då jag är orolig för lastindex som ligger aningen lågt, dvs att däcken ska flexa för mycket och kännas sladdriga.

Bjuder på en liten bild också. Lustigt hur bilen nästan ser lila ut med vissa kameror och ljus.

Bild
  • 1
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 39
230fk går snålt

Ja då borde det ju vara LMM, den ska ju ha k[…]

Jag söker komplette spridarhållere for […]

Så var den här sagan slut efter ca 18 m[…]