Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har inte kunnat klarlägga något till 100% eftersom att jag inte själv har någon möjlighet till att felsöka bilen som för nuvarande är 30mil bort, Sedan är jag inte särskilt påläst alls när det gäller volvos konstruktioner :P
Men det vi vet är att det är ett ljud när bilen är igång (låter som ett dåligt lager ungefär) ett lite skrapande ljud eller hur man nu ska beskriva det och en bekant som inte har tummen mitt i handen har tittat på bilen igår och sa att oljudet kommer från servopumpen, den är ju ganska lätt att lokalisera när det sitter högst upp längst fram på vänstra sidan när man öppnar huven. Är lite ställd för vet inte i vilken ände man ska börja leta, verkar ju vara så många olika problem som är kända när man läser runt i forumdelar som orsakar just servobortfall :shock: Vill ju givetvis inte börja byta en massa dyra delar i onödan när man har en students ekonomi, hur kan man fastställa till 100% om det är pumpen som håller på att ge upp eller inte? våra tankar kretsar runt att det är servopumpen eftersom den låter illa, man kunde visst se att hjulet på den som multiremmen löper på vobbla lite sedan att det varit problem med att servon inte fungerade samt motorlampan som lyst, tänker multiremmen löper inte den runt något annat hjul som kan ge motorfelkod ifall det skulle snurra för trögt? sedan som jag nämnt tidigare så är det grisigt runt behållaren men det kommer från locket som också tydligen var ett vanligt fel att det börja läka och det är kontrollerat att det var rätt nivå på styrservostickan när bilen var kall :P
av rid54
Aggregatremmen (som driver servopumpen) har väl minst en spännrulle och kanske någon ytterligare rulle för att få rätt "bana" mellan de olika axlarna. Om en sådan skär, kan underliga saker hända; om remmen bromsas så kan servopumpen stanna temporärt. Låser det sig helt i en rulle så lär remmen gå helt åt skogen. Det är väl normalt inte farligt i sig självt, men det är lite ovant utan styrservo. Om generatorn är på samma rem, så blir man utan laddning. Om det finns AC och den pumpen är på samma rem så blir man utan AC. Detta bör kanske synas vid en granskning, men om inte föraren är hemma på mekaniska ting är det ju inte självklarheter heller, detta. Jag skulle i nuläget glömma "motorlampan", den tänds nog inte av nåt med servon. Är det verkligen "motorlampan", förresten?

Att köra utan styrservon är inte farligt för bilen, men det är jobbigt om man är ovan och kräver planering av körningen för att undvika överraskningar.

Det finns lite trådar här om att servon kan låta underligt och på vissa modeller är det nåt rör/plåt/munstycke i oljebehållaren som krånglar och gör att det blir luft i oljan = oljud.

Jag skulle nog ändå förelså att endera körs bilen hem vid tillfälle och du kolar läget noga, eller så tar föraren bilen till nån verkstad för enkel felsökning. Inte gratis, men kan ändå vara värt besväret/pengarna att få tydligt klart för sig vad som faktiskt är sönder.
Remmen går via vevaxeln till AC kompressor till generator vidare till servopumpen och runt spännrulle o tillbaka till vevaxel

Lite olika naturligtvis beroende på utrustningsnivå men dagens Volvo brukar det se ut så
Har fått tag i en servopump så tänkte byta ut den och remmen & se ifall problemet löser sig, då kan jag samtidigt känna på rullar, ac kompressor och generator efter glapp. Någon som vet vilka verktyg som behövs för att kunna skruva lös servopumpen? är det något specialverktyg man kan behöva? Ska även kolla så att det inte är något fel på själva styrservobehållaren eftersom jag vet att den har varit lite grisig med olja, såg något om en hylsa som går sönder i behållaren som någon nämnde här ovan.
h3nk33 skrev:Har fått tag i en servopump så tänkte byta ut den och remmen & se ifall problemet löser sig, då kan jag samtidigt känna på rullar, ac kompressor och generator efter glapp. Någon som vet vilka verktyg som behövs för att kunna skruva lös servopumpen? är det något specialverktyg man kan behöva? Ska även kolla så att det inte är något fel på själva styrservobehållaren eftersom jag vet att den har varit lite grisig med olja, såg något om en hylsa som går sönder i behållaren som någon nämnde här ovan.
Står i beskrivningen jag bifogade om så är fallet, såg inget där själv så det mesta verkar vara standard skruvar så med
en vettig verktygsats så borde du klara dig fint och byta denna
Tänkte mest vad det kan vara för typ av skruvar som man lossa genom remskivan när pumpen ska lös, tänkte så det inte behövs någon stor torxskruv eller liknande för det måste jag isf köpa :P
kanon! Tack så hemskt mycket! :D Min tanke var att det blir svårt att fixa en hylsa om det vore så att det satt nån torx eller liknande där som jag nämnde för inget har ju typ öppet på en helg, så måste isåfall fixa det unde veckan om det visar sig sitta någon annat än skruv med vanlig skalle där :lol: ska i allafall åka på torsdag och köpa en ny multirem lika att jag byter ut den också på samma gång :P
Kanoners! Tack så hemskt mycket var riktigt snällt av dig att kolla upp det, stor eloge till dig! :D Då är jag väl förberedd, ska ställa i ordning verktygen till i morgon så får vi hoppas att pumpbytet löser felet :D men ska som jag nämnde äve pilla och känna på alla löprullar, generator, ac kompressor, osv. dom felen som jag läst kan orsaka just felande servo.
Mvh. Henrik
Kupefläkt vandrar V70 2013

V70 d4 AWD my13 Kupefläkten har på sis[…]

Volvo on call och GSM

Spelar ingen roll, volvo stöder det inte. Vil[…]

Luktar avgaser i kupen

Det luktar avgaser i kupen, jättemycket om ma[…]

Har på däckhotell, orkar inte förv[…]