Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Det är därför man måste till med separat avrinning för större vägar när man bygger nya. Så dagvattnet som är förgiftat kan tas om hand.
Det är dock inget rening som "vanliga" dagvattenbrunnat i bostadsområden har.. Där får man problem med de föroreningarna av vad jag förstått.
Man kan allså tvätta hemma, men ska vara noga med att vattnet inte rinner ner i dagvattensystemet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ok, men fortfarande, enligt artikeln ......

Smutsen på bilarna innehåller bland annat oljerester och tungmetaller som zink, krom, nickel, bly och kadmium

Var kommer oljerester och tungmetaller som zink, krom, nickel, bly och kadmium på min bil ifrån.

Blybensin förbjöds ju 1992. Vem är det som spyr ut bly på vägarna nu ?

Inte är det balansvikterna på fälgarna, de är ju inte längre i bly, och de gamla i bly händer ju inget med, de ser likadana ut efter många år.

Om man får 10.000 i böter ( http://www.vibilagare.se/nyheter/10-000 ... r-fultvatt ) för att det lossnat 0.01 gram bly från balansvikterna, vad borde då miljöavgifterna vara för varje hagelpatron som vräker ut 30 gram bly i naturen per styck.
Användarvisningsbild
av milktrucker
10.000 i böter av kommunen kan inte stämma. Om det är ett lagbrott ska det gå via polis, åklagare och domstol.
Användarvisningsbild
av joel80
VolvoB20 skrev:Ok, men fortfarande, enligt artikeln ......
Smutsen på bilarna innehåller bland annat oljerester och tungmetaller som zink, krom, nickel, bly och kadmium
Var kommer oljerester och tungmetaller som zink, krom, nickel, bly och kadmium på min bil ifrån.
Jag blev nyfiken och kollade lite.. I en utredning från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut står det om var allt kommer ifrån och en massa annat:
I däckgummi finns mycket zink, i bromsbelägg koppar. Korrosion av fordonskomponenter frigör bl.a. järn, krom, mangan, molybden, nickel, vanadin, volfram och zink. Galvaniserad vägutrustning avger zink.
Tungmetallflödena styrs av trafikvolym, trafiksammansättning, beläggningstyp, dagvattenhantering, topografi, väderförhållanden, vegetationsstruktur m.m. Snö i tätortsmiljö ansamlar tungmetaller som belastar dumpningsplatser. Biltvättar omsätter stora mängder tungmetaller.

Tvättvatten från biltvättar innehåller stora mängder tungmetaller. En grov
uppskattning av belastningen av Cr och Ni på svenska fordonstvättar anger
mängderna till 2 300 kg Cr och 2 100 kg Ni per år.

Gummi från gummi/asfaltbeläggningar (med inblandning av nedmalda däck)
läcker mycket Zn men även Cd, Cr, Cu, Ni och Pb.

http://www.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf

I den här undersökningen om biltvättar skriver man även lite om varför det inte funkar så bra att få ner det här i avloppssystemen:
https://borlange.se/upload/50696/Analys ... A4ttar.pdf
. Reningsverk är konstruerade för att ta emot och rena vatten med högt innehåll av organiskt material och näringsämnena fosfor och kväve. Dessa anläggningar är således inte byggda för att rena vattnet från tungmetaller och oljor. Tungmetallerna förorenar därmed det erhållna slammet samt det vatten som går ut från reningsverken. Det slam som avskiljs vid reningsverken har ett högt energivärde och kan användas som jordförbättringsmedel om det inte förorenas av bland annat tungmetaller.

Hm.. Börjar få lite dåligt samvete för att jag tvättar på uppfarten ibland.. även om jag inte har någon dagvattenbrunn på vägen. Undrar hur pass mycket tungmetaller dottern får i sig när hon sitter och leker på uppfarten sen. :(
Användarvisningsbild
av Nexus
Fd jobbarkompisen klaga på jag tvättade bilen på gatan. Då fråga jag om hans motorgräsklippare från 70 talet körs på akrylat bensin / hur miljövänlig den är ? eller hans gamla amerikanare utan katalysator. Tänk vad tyst han blev......
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:
VolvoB20 skrev:Ok, men fortfarande, enligt artikeln ......
Jag blev nyfiken och kollade lite.. I en utredning från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut står det om var allt kommer ifrån och en massa annat:
I däckgummi finns mycket zink, i bromsbelägg koppar. Korrosion av fordonskomponenter frigör bl.a. järn, krom, mangan, molybden, nickel, vanadin, volfram och zink. Galvaniserad vägutrustning avger zink.
Tungmetallflödena styrs av trafikvolym, trafiksammansättning, beläggningstyp, dagvattenhantering, topografi, väderförhållanden, vegetationsstruktur m.m. Snö i tätortsmiljö ansamlar tungmetaller som belastar dumpningsplatser. Biltvättar omsätter stora mängder tungmetaller.

Tvättvatten från biltvättar innehåller stora mängder tungmetaller. En grov
uppskattning av belastningen av Cr och Ni på svenska fordonstvättar anger
mängderna till 2 300 kg Cr och 2 100 kg Ni per år.

Gummi från gummi/asfaltbeläggningar (med inblandning av nedmalda däck)
läcker mycket Zn men även Cd, Cr, Cu, Ni och Pb.

http://www.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf

I den här undersökningen om biltvättar skriver man även lite om varför det inte funkar så bra att få ner det här i avloppssystemen:
https://borlange.se/upload/50696/Analys ... A4ttar.pdf
. Reningsverk är konstruerade för att ta emot och rena vatten med högt innehåll av organiskt material och näringsämnena fosfor och kväve. Dessa anläggningar är således inte byggda för att rena vattnet från tungmetaller och oljor. Tungmetallerna förorenar därmed det erhållna slammet samt det vatten som går ut från reningsverken. Det slam som avskiljs vid reningsverken har ett högt energivärde och kan användas som jordförbättringsmedel om det inte förorenas av bland annat tungmetaller.

Hm.. Börjar få lite dåligt samvete för att jag tvättar på uppfarten ibland.. även om jag inte har någon dagvattenbrunn på vägen. Undrar hur pass mycket tungmetaller dottern får i sig när hon sitter och leker på uppfarten sen. :(
Det där är ju intressant, att det lossnar material från bilen är ju inget konstigt. Men fortfarande är det ju så att bara en ytterst ytterst liten del av det som t.ex lossnar från tex. däcken fastnar på bilen, i princip allt hamnar ju på vägen, i diket, i dagvattnet, eller på åkern bredvid vägen där vi odlar vår mat.

Sen verkar det ju vara en stor diskussion om biltvättarna, om man använder rengöringsmedel och avfettning så löser de ju upp skiten så det far rakt igenom oljeavskiljare och rening för att följa med till det kommunala reningsverket och bli jordförbättringsmedel, och så har vi det i maten.
Användarvisningsbild
av StringerBell
milktrucker skrev:använder inga kemikalier, bara kranvatten.
Man kan fråga sig, ens i stadsmiljö, vad det gör för skillnad för dagvattnet om det regnar kraftigt på bilen jämfört med att spola av bilen med kranvatten.

Men det är väl för att göra förordningarna lätta att begripa.
av Sprutspecken
jag tror allt detta är en beställningsprodukt från de som driver/tjänar pengar på automattvättar.

Lite sagt med tramsglimten/konspirationsfoliehatten på, men tyvärr även med lite allvar; man vet inte vad även skenbart hedervärdiga objektiva personer/avsändare har för "agenda".

Annars tycker jag verkligen man skall värna miljön, och tex anser jag bensin/diesel är alldeles för billig (EJ ironi) (jag kör xc90)
Användarvisningsbild
av Perra83
Montera ett olja/kemfilter före reningsverket!

Vi betalar skatt på allt så någon krona blir det över till uppgraderingar av kommunens reningsverk.

När kom problemet, tvättade inte folk sina bilar förr? Det växer ogräs och sly så fint längs alla vägar så naturen tycks inte lida allt för mycket.

Joel, förr var allt smutsigare så din dotter kan lugnt leka vidare på uppfarten.
Användarvisningsbild
av joel80
Kemikalierna i våra kroppar och våra barns kroppar har ökat väldigt mycket senaste årtiondena.. och astma, allergier och andra "miljöorsakade" problem ökar enormt. Svårt att sätta fingret på exakt vad det är dock..
Att jämföra med "förr" låter konstigt.. vi har ju ökat på fordonsflottan rätt ordentligt sen "förr". ;) Och fått mer kunskap om skadliga ämnen..

Jag är inte för ett förbud att tvätta bilen på egen uppfart (så länge man inte belastar reningsverken och förgiftar slammet.).
Men vill samtidigt ha kunskap om vad det är för nått man släpper ut så att man kan tänka lite på hur och vad som ev skulle kunna påverka en själv, ens familj och naturen runtomkring.
Granhäckjäveln (gran ja, inte grannhäcken.) där det mesta av miss spillvatten rinner ner i vill jag bli av med, så den kan gärna få dö. ;)
löphjul multirem

Tror att man kommer bättre åt brytrulla[…]

Bytt kupefläkt, vilket meck men nu kän[…]

Tjena! Har ett återkommande problem med min […]

Det var därför jag funderade på om[…]