Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrAbbe
Hej,

Nybliven ägare till en fådd v70 från 2001 i 140 hkr utförande med drygt 37 000 mil på mätaren. Tidigare ägare har haft problem med att bilen misständer och när problemet var i sin linda bytte verkstaden en eller flera tändspolar och förklarade att det var därför den misstände. Efter ett antal besök på verkstad och bytta tändspolar kom någon fram till att den bränner tändspolarna. De bytte ECM, uppdaterade mjukvara etc samt bytte fler tändspolar. Problemet var borta ett tag men har nu återkommit. De felkoder jag läser ut är följande:

P0300 - Generell detektering av misständning
P0350 - Fel i tändspole, primär /sekundär krets
P0351 - Fel i tändspole, primär /sekundär krets spole A
P0352 - Fel i tändspole, primär /sekundär krets spole B
P0353 - Fel i tändspole, primär /sekundär krets spole C
P0354 - Fel i tändspole, primär /sekundär krets spole D
P0355 - Fel i tändspole, primär /sekundär krets spole E
Någon gång har även P0304- misständing cyl 4 funnits med också men inte vid senaste avläsningen.

Givetvis har jag läst en hel del här och gjort en del felsökning men utan att hitta något anmärkningsvärt. Kabelhärvan från motor till ECM och säkringsbox i motorrum har jag haft isär och mätt upp. Det finns inga kabelbrott, jordningsfel etc. Möjligtvis att det finns lite jordfel på någon av de anslutningar som sitter under säkringsboxen och som går bakåt i bilen. Tändstiften är nya och jag har bytt ut tre spolar som hade sprickor. (Det var när en av de nya brann upp som jag började felsöka i kablaget. Denna satt monterad på cyl 4.)

Någon som har varit med om detta eller har några förslag på vad som kan vara felet?
av rid54
Styrs tändspolarna direkt av motorstyrningen (antar det är det som betecknas ECM), eller finns det externa slutsteg till spolarna? I så fall kan det ju vara nåt med dessa slutsteg...
Användarvisningsbild
av TommyP86
Spolarna är känsliga för jordfel, kolla så att motorn har bra jord, spolarna har god kontakt vid skruven och att det inte är någon uppsamlingspunkt för jordkablar som är av eller oxiderad.
av MrAbbe
Spolarna styrs direkt från motorstyrningen så något externt slutsteg finns inte.

En tidig åtgärd var att göra rent upp på toppen och då hade jag loss jordpunkterna och gjorde rent. Jordningen av spolarna kontrollerades i samband med stiftbyte. Jag har bytt ut den tunna jordflätan som går från topp till kaross på bilens högersida. Så jordningen borde vara ok. Däremot har jag inte varit på den kraftiga jordningen som sitter vid svänghjulskåpan och som är fäst i karossen under luftburken.

Mmm, börjar bli dags att beställa nya. F[…]

Kablar till tändspol

Får man såna nånstans?

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Tack för svar! Något special verktyg? N[…]

Kupefläkt vandrar V70 2013

V70 d4 AWD my13 Kupefläkten har på sis[…]