Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Någon enskild lag finns som jag förstår det inte utan det är varje kommun som bestämmer för sig.
Användarvisningsbild
av joel80
Varberg är en av de kommunerna som har förbud mot tvätt "på gatan". D.v.s så att vattnet rinner ner i gatubrunnar. Men som jag länkade ovan får man tvätta på sin gård, även om dom rekommenderar biltvätt/tvätthall.
av Lövet
Låt grannen ringa polisen med andra ord. När de inte kommer (eftersom du inte gör något otillåtet) kanske hon blir tyst.
Användarvisningsbild
av milktrucker
hon är pensionär och alldeles för mycket tid i fönstret :lol:

saken är ju den att det är lite skämmigt faktiskt att ha en sådan granne
Användarvisningsbild
av joel80
Baka nått gott och gå över och bjud tanten på fika och prata ut om regler och hur du tänker och kommer att göra. Och att du inte använder giftiga kemikalier eller låter smutsvatten rinna ner i avloppet. Visar du att du har lite koll och tänkt igenom hur du gör när du tvättar bilen hemma kanske hon kan ändra sig lite.

Även om man som jag skrev tidigare har lust att polisanmäla tillbaka eller sätta dit den som jävlas med en är man ju lite fast i problemet att människan är granne med en. :) Lyckas man på nått sätt få lite förståelse och kan vara överens så är nog mycket vunnet. :)
av llesrof
Jag gissar att det finns ett visst mått av psykisk ohälsa med i bilden från grannens sida. Det ör inte normalt att bära sig åt på ett sånt vis.
Användarvisningsbild
av milktrucker
ja de blir inte lätt att prata med någon som är benhård på sin sak
av Eirike93
Enligt Svenskt Vatten så kostar det Sveriges natur 4 miljarder kr varje år för alla som tvättar på gatan.
Jag tycker dock 20 miljoner tvättar på gatan per år låter mycket? :???:
av Droopy
milktrucker skrev:någon som tvättar bilen hemma?

Jag spolar av bilarna med enbart vatten ur en slang någon gång ibland, men tyvärr har jag en granne som har stora invändningar mot detta.
Hon ska ringa polisen om hon ser mig göra det igen och gapar i hela kvarteret.

hur gör ni?

Själv så tvättar jag på jobbet men ser att många av mina grannar tvättar bilarna ute på parkeringen, har med sig ett gäng hinkar och sköljer med. "vi har tillgång till vatten ute på sommartid" och jag har då aldrig hört någon gnälla för att de tvättar ute.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Eirike93 skrev:Enligt Svenskt Vatten så kostar det Sveriges natur 4 miljarder kr varje år för alla som tvättar på gatan.
Jag tycker dock 20 miljoner tvättar på gatan per år låter mycket? :???:

Smutsen på bilarna innehåller bland annat oljerester och tungmetaller som zink, krom, nickel, bly och kadmium.

Var kommer zink, krom, nickel, bly och kadmium som sitter på min lack ifrån ?

99.99 % av skiten fastnar ju inte på bilen utan hamnar ju på vägen och i diket när man kör. Om smutsen på bilen är så giftig så borde ju all mark runt alla vägar vara totalförgiftad.

Bytt kupefläkt, vilket meck men nu känns[…]

Tjena! Har ett återkommande problem med min […]

Det var därför jag funderade på om[…]

Hej! Det är så att jag har en fas 2 d5 […]