Moderator: Moderatorer

Berömde dig på ett annat forum Bilnörden. ;)

Jag har... hinkat i en full tank E85 och kollat däcktrycken, verkar som att firman som skiftade däcken åt mig redan "åtgärdat" det, kan verkligen inte minnas att alla däck höll 3 bar när de togs av i höstas.
grillchips skrev:Berömde dig på ett annat forum Bilnörden. ;)

Jag har... hinkat i en full tank E85 och kollat däcktrycken, verkar som att firman som skiftade däcken åt mig redan "åtgärdat" det, kan verkligen inte minnas att alla däck höll 3 bar när de togs av i höstas.
Tack för det... :-)-)
Hyfsat hög fart och en svacka på motorvägen hem ikväll reulterade att felmeddelandet "Strålkastarfel service erfordras" tändes igen, när bilen fjädrade ut och ihop. Blir att boka en verkstadstid trots allt.
av MatsO
Vandaliserat skumplast och vänt upp och ned på reservhjulet.

Låter kanske som om jag har flippat ur totalt men nix, det var avsiktligt och planerat.

Jag har sen jag skaffade V50 tyckt att den har varit dåligt "planlöst" när det gäller förvaringsfack. speciellt i bakluckan.
V40 hade bra stuvfack bakom inredningen på vänstersidan samt en nätficka på högersidan samt betydligt mer plats under bagerumsgolvet än V50 (sett i färdriktningen)

I år efter däcksbytet bestämde jag mig för att det var dags för lite modifieringar. Första steget var att skära ett litet hål i frigoliten på vänster sida så att försvarets fältspade går ned där. (alltid bra att ha en spade i bilen).

Sen har ju Volvo ovanan att alltid lägga reservhjulen med fälgsidan uppåt så att utrymmet under går förlorat. På V50 ska ju domkraften ligga därunder vilket bara gör den ännu svårare att komma åt. Jag flyttade domkraften till facket till vänster istället.

Vovlo har tyvärr "tänkt" och gjort fästet för reservhjulet lite för stort så det passar inte i centrumhålet (hade varit hur lätt som helst att göra när de ritade bilen). Jag ville dock inte skära ur plåten i efterhand så jag tog en annan lösning. Det ligger en liten plastmatta under hjulet, denna bytte jag ut mot en bit liggunderlag. Iom att liggunderlaget är tjockare så kommer fälgen upp lite och kommer nu ovanför det mindre lyckade fästet.

Genom detta har jag alltså vunnit ett utrymme motsvarande insidan på hela reservhjulet.

Tanken är att hitta några lämpliga flaskor /små dunkar som passar här för spolarväska och liknande
Nästa steg är att klura ut hur jag ska få plats med snöbladet till fältspaden. Möjligen blir det mer modning av frigoliten (Volvo döljer även en del utrymme längst in framför reservhjulet som kanske kan vara användbart).

Föresten nån som vet vad frigoliten kostar ifall det skulle bli tokigt?
MatsO skrev:Vandaliserat skumplast och vänt upp och ned på reservhjulet.
Föresten nån som vet vad frigoliten kostar ifall det skulle bli tokigt?
Lägg gärna upp bilder på det där. :wink:
Lättast vore att plocka frigoliten från en annan V50 på skroten för några tior om du ha möjlighet till det. Kanske samma på V50 som S40n och C30 till och med?
Haft bilen inne på service inklusive byte kamrem, hjälpaggregatrem och kupéfilter.

Min servicetekniker fick upp mindre trevliga två felkoder: :-(O)
ECM-A1 Motortemperaturgivare. Felaktig signal. Permanent fel.
ECM-5A Katalysator effektivitet. Felaktig signal. Permanent fel.

Mindre kul är att det bara är tre veckor innan besiktningen.

/Håkan
  • 1
  • 346
  • 347
  • 348
  • 349
  • 350
  • 1912

Tack - Återkommer!

Tjena! Ska montera x-antal extraljus på bil[…]

Genom att ändra mjukvaran. Det jag förs[…]

Stänkskydd