Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tek2kale
Tidigare ägare tyckte att lösningen enligt bilden var en bra idè.
DSC01125.jpg
DSC01125.jpg (24.61 KiB) Visad 2502 gånger
Var hittar man delarna för att ersätta original? Jag hittar denna sats från skruvat och slangen till luftburken.

Bild
Senast redigerad av 1 Tek2kale, redigerad totalt 0 gånger.
White skrev:Oljefällan finns på Volvo.
Hittade den nu.

Det är alltså en stor oljefälla i plast på alla B230F? Då måste jag ha sett hemmagjorda lösningar annars.

Varför tar man ens bort denna? Den vill ju få ut trycket någon annanstans då.
Tek2kale skrev:Varför tar man ens bort denna? Den vill ju få ut trycket någon annanstans då.
"Trycket" från motorn går inte ut genom oljefällan, det ska sugas in i insugningsröret och förbrännas. Oljefällan är till för att e.v oljedroppar i ventilationsluften ska samlas upp där i och rinna tillbaka ner i oljetråget. Där ska egentligen inte vara något tryck i vevhuset heller, Om du öppnar oljepåfyllningen (motorn på tomgång) och håller locket försiktigt på plats ska man kunna känna att locket sugs fast.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:
Tek2kale skrev:Varför tar man ens bort denna? Den vill ju få ut trycket någon annanstans då.
"Trycket" från motorn går inte ut genom oljefällan, det ska sugas in i insugningsröret och förbrännas. Oljefällan är till för att e.v oljedroppar i ventilationsluften ska samlas upp där i och rinna tillbaka ner i oljetråget. Där ska egentligen inte vara något tryck i vevhuset heller, Om du öppnar oljepåfyllningen (motorn på tomgång) och håller locket försiktigt på plats ska man kunna känna att locket sugs fast.

Mvh
Lennart
Aha, intressant.
Tek2kale skrev:Tidigare ägare tyckte att lösningen enligt bilden var en bra idè.
DSC01125.jpg
Var hittar man delarna för att ersätta original? Jag hittar denna sats från skruvat och slangen till luftburken.

Bild
Exempelbilden är inte på vevhusvent så ingen blir förvirrad.
Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]

Volvo car UX

Den har kommit till min app nu men vette fan om ja[…]

XC60 MY27

@Sulten , När jag skrev om Norges elpriser t[…]

Hej, Ps. Jag har skapat den här tråden[…]