- lör 25 apr 2015, 20:48
Fast det där skulle föreställa ett svar från Volvo, och även handla om Gen5
Moderator: Moderatorer
VolvoB20 skrev:Marknadsavdelningen verkar ju mest köra säljande uttalanden och väldigt lite fakta.Ja- men här är svaret från "kundsupport" på min fråga om det går att blanda olika märken inom samma dimension, lika mycket godag yxskaft där
MartinS skrev:I instruktionsboken (ni vet den där boken som ligger oläst i handskfacket) till min XC60 AWD står det enligt nedan:
OBS
Se till att ha samma typ och dimension och
även samma fabrikat på båda hjulparen.
VolvoB20 skrev:oldtimersmc skrev:Samma dimension så är det bara att köra de som hävdar motsatsen gör en tankevurpa för däcken slit inte linjärt och isf skulle det bli orimligt dyrt att åka AWD.Kan du förklara tankevurpan?
Så köp vilka däck du vill.
De flesta On-Demand 4WD system som Haldex, xDrive osv släpper inte ingreppet helt utan har en viss inkoppling hela tiden, av flera anledningar, tex att man vill ha snabbare ingrepp, eller man vill ha fordonet mer balanserat, BMW ligger nog högs och kan köra 40-60 eller 20-80 vid normal körning.
Skiljer däcken så kommer kopplingen att få slira för att kompensera hastighetsskillnaden fram och bak.
Ett totalt utslitet däck kan vara 1.5% mindre än ätt nytt. Det är nog därfö BMW har programmerat just 1.5 %, skiljer det mer blir slitaget i kopplingen för stort för att vara acceptabelt och 4WD koppas ur helt.
Därför skiftar jag alltid däcken så att de slits jämt.
Visst det kommer inte att rasa om du kör olika stora däck eller olika slitna, men lamellerna kommer att slitas mer även om de ligger i olja, på nya Haldex finns ju dessutom inget vettigt oljefilter so allt som slits av från lamellerna far runt i pumpen.
SeEmSi skrev:Hej,
Fick punktering på ena framhjulet som ej går att laga. Däcken har gått ca 2000mil och jag tänkte då byta båda framdäcken. Idag sitter det Continental ContiCrossContact LX Sport men dessa verkar ha utgått och inte gå att få tag på. Funkar det att istället sätta på t ex GoodYear Efficientgrip SUV fram i stället och ha kvar Conti däcken bak?
Bilen är en XC70 D5 Awd 2014.
MartinS skrev:Skiftar man fram och bak då och då så håller man slitaget jämt och man har alltid i princip samma däckmönsterdjup fram och bak. Efter en sommarsäsong brukar det skilja 1mm mellan fram och bak för mig, då skiftar jag nästa år så jämnar det ut sig.Japp, jag flyttar runt däcken så de slits ned jämt. Sen byter jag alla 4 på samma gång.
I år när jag la på sommardäcken som gått 2 somrar hade alla däcken 6mm.
oldtimersmc skrev:
Tankevurpan...
Jo att tal om att man måste ha samma fabrikat och lika slitna däck runt om pga i annat fall så skulle hjulen snurra olika fort är nys!
Hjulen snurrar för det mesta olika fort i kurvor cirkulationsplatser mm framdäcken slits dubbelt så fort som bakdäcken så "idealförhållandet" uppstår när du lämnar däck firman och kör rakt fram i låg fart med medvind och utförsbacke, i princip alla andra lägen så kommer du att ha en avdrift i från detta perfekta förhållande.
Samma dim samma lufttryck likadana däck på samma axel och ALLTID bästa däcken bak.
Köp vilka däck du vill!
Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.
Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]
AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]