Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Det klonkar i vänster bakfjänder när jag svänger kraftigt åt vänster så bilen lutar åt höger.
Även när jag hissar upp bilen på vänster sida där bak och sedan sakta hissar ner den. Då hör man "Klonk.....klo...nk....klonk.........klonk". Typ som fjädern är jätte spänd och sedan släpper den.

Jag har hört att detta är rätt förekommande och inget problem dock?
Hej.

Vad har du för bil?

Har du böjt dig ner och tittat på fjädern så den är hel, och inte har gått av ett varv?

Micke.
av *pettson*
Det är inte vanligt förekommande och det är ett problem.
Ofta har folk krökt kanten i fjäderhållaren så den går emot på sidan.
Ibland är det fästena som ska hålla fast fjädrarna i botten.
Gör så att du undersöker saken. Det finns inga genvägar.
MickeM skrev:Hej.

Vad har du för bil?

Har du böjt dig ner och tittat på fjädern så den är hel, och inte har gått av ett varv?

Micke.
Den har inte gått av. Det är en v70xc.
Sist när jag körde den så klonkade det inte och det var efter jag hade hissat upp och ned bilen för en koll.
Jag har fortfarande inte hittat felet. Vad tror ni besiktningen säger?

Kan det vara stötdämparna som är deffekta för dem är rätt gamla också? Nivåreglering.
Jag har också ett klonk, troligtvis liknande det du säger, är ju svårt att beskriva i textform. Har letat och inte hittat vad det är, lyckas inte frambringa det när jag står stilla, bara när jag åker. Om jag hittar det så lovar jag att meddela, och jag hoppas att du gör detsamma.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS