Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av sju40
Hej!
Bilen fungerar emellanåt.
Men när bilen inte startar:
När man vrider på tändningsnyckeln ska väl man höra ett litet ljud från bensinpumpen?
Hur går kablaget från främre bränslepumpen till?
Det är alldeles tyst Har bytt bränslerelä. Är bakre bränslepumpen i tanken sammankopplad?
Tacksam för svar!
/sju40
Användarvisningsbild
av lennarte
sju40 skrev:När man vrider på tändningsnyckeln ska väl man höra ett litet ljud från bensinpumpen?
Nej, det ska du inte. Pumparna går inte "igång" förrän du "kör" på startmotorn. Jag trodde också att jag hade fel på mim (745 -88B) men det ska tydligen vara så på den modellen. Senare modeller ska det göra så, men inte -88B. Skickar ett elschema på insprutet till 2/7/900 med LH2,4.
insprutning LH2,4.gif
Elschema LH2,2
insprutning LH2,4.gif (128.76 KiB) Visad 300 gånger
Där kan du se att båda pumparna får ström från säkring 1 (11 med stora siffror är elcentralen) men tankpumpen går genom säkring 11 också (tillsammans med värmeslingan i lambdasonden). 135 är bränslereläet i elcentralen.
Däremot ska man höra tankpumpen om man tar bort tanklocket och lyssnar ner i tanken medan "någon" "kör" på starten. Även huvudpumpen ska givetvis höras då.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Nexus skrev:Min huvudpump hörs när jag vrider på tändning. nen surrar till. 740 gl 88b
Det har jag alltid trott att det ska göra, men enligt "NilsO" (tror jag det var) i något av mina trådar skulle det vara så på denna modell (kanske bara är B234F det gällde). Det skulle inte komma förrän på någon årsmodell efter. Jag har aldrig haft problem att dom inte startar, mer än när mitt batteri var dåligt så motorn bara orkade 2 - 3 varv innan batteriet tog slut. Det är dock fixat nu (beg. batteri från båten :lol: )

Mvh
Lennart
Bensinpriser v2

Trump verkar ju ha fått uppdatera sin plan. […]

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? […]

XC60 MY27

@Neomannen , Ja, det stämmer, det har inf&o[…]

Hej! Har som många andra fått strul me[…]