Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MotorAnkan
hejsan jag har en 855 -95 och ska hämta 4 sommar däck som sitter på en äldre 850, problemet är att jag har 5bultat och de jag ska hämta är 4 bultade. (kommer ju att lägga över däcken på mina fälgar senare) men jag måste sätta ditt andra däck på den andra bilen, den ska inte köras, men behövs hjul på den så det går att rulla ut den o flytta på den,. därför tänkte jag borra fyra hål i mina gammla hjul och såtta på den men hur gör jag för att få hålen rätt? retfullt om fälgen inte går på när man ska byta liksom :)
av MickeM
Tjena.

Varför inte kränga tillbaka dina skräpdäck på orginal 4bulthjulen?

Eller ska du åka långt, och/eller kan inte lämna den bilen uppallad ens nån dag?

Lite jävligt med hemkrängning, men du kan ju helt skippa ballansering och strunta i skrapmärken i fälganrna.

Att borra fyra hål någorlunda rätt på frihand på 4st hjul är mycket svårt, och knappast mindre krångel än att kränga däck.
Du får inte mycket felmarginal, (om det ens går mellan orginalhålen), för att få en flyttbar bil.

Annars kryllar det av annonser på bra däck med fälg till 850/s/v70 för mycket billiga pengar.
Ca 1500kr för alufälgar med användbara däck.
Ännu mindre för lösa däck av användbara dimensioner.
Är det verkligen värt besväret, och stoooor risk att misslyckas?

Ska du nu ändå trots allt borra, så får du söka fram bultdelning.
Det måttet är c-c mellan bultarna diagonalt.
Kolla även så inte centrumhålet inte är för litet.

Bultcirkelguiden.se tex.

Micke.
av MotorAnkan
däckfirma ska kränga däcken sedan, det är en bit att köra, men ska ändå åt det hållet i veckan så då ska jag byta, och jag har slitna vinterdäck på de fälgarna jag tänkte sätta på bilen som skurit, däcken som ska hämtas är helt nya och har gått ca 90mil innan bilen skar ihop
Användarvisningsbild
av P210
Låter som alldeles för mycket jobb för att rulla en bil ett par metrar! Risken är också att bulthålen går i varandra mellan olika bultmönster.
BildBild
Så köp fälgar som passar eller kräng däcken..
Användarvisningsbild
av Nexus
Visst går det borra om. Först svetsa igen gamla hålen se upp med fälgarna i cnc maskin och programmets. Det gjorde en jobbarkompis. Borra med en borrmaskin i garaget kan du glömma....

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS

Idag har bilden varit på service, under 3K […]