Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hanssons
Gokväll!

Har en Volvo 850 årsmodell 96.
Räkneverken slutade fungera för en tid sedan. Plockade ner allt idag och har kommit fram till att ett av kugghjulen tappat en "pigg".
Vet någon vart man kan få tag på ett nytt? Kan det vara orsken till felet? Det är det "gula" hjulet som är trasigt, se bifogad bild

Mvh
Hansson
Bilagor
image.jpg
Kugghjul
image.jpg (958 KiB) Visad 424 gånger
Hej, hade liknande fel på min 850 -95. Finns lite alternativ.1 köpa ett nytt räkneverk på volvo,dyrt och den är nollställd. 2. köpa ett Begagnat instrumenthus på en skrot,där du får plocka hjulet från räkneverket kostar en del där oxå,eller gör som jag gjorde,ropade in ett begagnat instrumenthus på Tradera och plocka hjulen från den. M.V.H. Åke
Hej och tack för svaren!

Jag åkte till en hederlig bilskrot (ingen demontering som försöker göra stor vinst på delarna till dessa gamla bilar).
Fick skruvat ut en mätartavla ur en gammal 850 och köpte den för 150kr.

Plockade sedan ut kugghjulet och satte i det i min. Nu fungerar mätarna som dom ska! 8)

Ringde Bilia, Volvo tar 2900 för ett nytt räkneverk. Killen jag pratade med tyckte att det var lika skrattretande som jag!

Mvh
Tobias
Användarvisningsbild
av Hilmer
Att köpa ett nytt drev är att föredra, då vet man att det håller ett tag.
Köpa ett begagnat är ju ett lotteri, jag har massor av hus liggande som jag kunde ta drev ifrån men med olika livslängd...
Så jag tröttnade och monterade ett hus från V70 istället, retade mig som fan på att räkneverket stod stilla ;)
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS