Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Shirackkk
Hejsan, har haft väldiga problem med min abs givar lampa som lyser som den vill och när den lyser så funkar ej absen.

Felsymtom: startar jag bilen så lyser aldrig lampan direkt, men när jag rullar iväg så vid typ 15km/h så börjar lampan lysa och absen ur funktion, händer typ 50% av gångerna. Händer det inte så börjar den ALDRIG lysa föräns jag tex startar om bilen.

Men börjar den lysa så stannar jag och startar om bilen, och då kan de mycket väl hända att den inte tänds den gången jag kör iväg.

Har bytat abs givare i bakaxel, stålborstat abs kronhjulen fram då det va mycket ytrost där men inget har hjälpt.

Har inget stift i "3" på felkodsavläsaren så kan ej läsa av felkoder för abs heller.

Någon som har ideer ska besikta bilen på torsdag så vill ha detta löst då.

MVH
Är det fel på givare/kuggkransar så måste man köra en stund innan styrboxen uppfattar att det är något fel. Har du ohm mätt givarna? man kan även mäta en svag växelspänning (mV) också (pulserna när man snurrar på hjulen) jag hade i princip samma fel på min och det var kabelbrott på kabeln till givaren på bakaxeln. Det sitter en kopplingsplint (svår att öppna) vid vänster hjulhus bak (under mattan i bakkant) som man kan mäta ifrån. På min hjälpte det inte att borsta rent från rost, jag fick knacka rent med en penhammare, liten huggmejsel och en körnare för att få riktigt rent. sedan fungerade det ett tag så gick givaren höger fram sönder. Men efter det har det fungerat ett par år nu. När du ohm mäter ska det vara c:a 9 - 1200 Ω fram och 6 - 900 Ω bak.

Mvh
Lennart
Tack Lennart, när jag mäter ohm är räcker det jag lossar snabbkontakten på abs givarna farm och mäter på bägge stiften?

Men om lampan ej börjat lysa när jag kör iväg så kan ja köra 30 mil utan att den börjar lysa. bara den ej börjar lysa i början sen kan ja köra hur långt somhälst tills jag startar om bilen, är inte de konstigt?

MVH
Japp, du lossar kontakten ock mäter mellan stiften.
Shirackkk skrev:Men om lampan ej börjat lysa när jag kör iväg så kan ja köra 30 mil utan att den börjar lysa
Det gjorde så för mig också. Antingen så tändes den efter 15 - 1500 meter, eller så var den släckt tills nästa gång jag startade. nu körde jag inte sååå långa sträckor (sällan över en mil) men det vekar var samma "symtom".

Mvh
Lennart
Tack igen Lennart.

Var ute och mätte bägge givarna nu och dom hade 1000 Ω bägge 2 ialafall. kan man dra slutsats dom funkar då?

eller kan man på nått sätt försöka mäta ohm när abs lampan lyser med motorn igång för att se eller de funkar ej så?

Men om bakre ABS-givaren strular påverkas inte hastighetsmätaren också? Va någon som sa till mig det var samma givare?

MVH
Shirackkk skrev:Men om bakre ABS-givaren strular påverkas inte hastighetsmätaren också? Va någon som sa till mig det var samma givare?
Dom ska funka då, men lita inte på det. Det kan räcka att du vrider hjulen, så kan det bli "knas" om man har otur
Det är rätt att det är samma givare bak som till h-mätaren, och så var det många som sa' till mig också, därför tog det ett bra tag innan jag kollade givaren bak. Där går 2 kablar dit, en grön/vit och en brun. Den bruna hade ärgat av inne i kontaktstycket på givaren så jag såg det inte förrän jag köpt en givare och skulle byta den (efter jag mätt med multimeter i boxen vid innerskärmen), lämnade tillbaka givaren (beg) mot en kabel (också beg) så funkade det. Hastighetsmätaren har funkat perfekt hela tiden. Så även om "folk" säger både si och så, så får man sila det och dra egna slutsatser ibland :roll:

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Shirackkk skrev:förstod inte exakt var du sa den satt monterad
Under klädseln på vänster hjulhus i bakkant längst ner mot "golvet" i "skuffen". Du kan följa kabeln från bakaxeln, den kommer in i "reservhjulsbaljan" till vänster i framkanten och ut igen ungefär i mitten på vänster sida, den går tillsammans med bensinpåfyllningen till tanken och kablarna till tankmätare och tankpump. Den har grått "hölje, till tankmätare/pump är svart "hölje". Jag har en 745 så det kanske kan skilja, men kabeln till givaren är samma så den borde sitta på samma ställe

Mvh
Lennart
Hej igen, Lossade sedan jag lossade bägge abs snabbkontakterna i motorrummet igår och mätte ohmen så har inte lampan lyst på hela dagen idag och har stängt av och startat bilen 20 gånger och kört, har aldrig funkar så många starter innan...

Kan de har varit problem i kontakterna tro?

MVH

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? […]

XC60 MY27

@Neomannen , Ja, det stämmer, det har inf&o[…]

Volvo car UX

Ähh jag körde på. Tog 45 minuter.

Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]