Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av armfeldt
Hej! AC:n fungerar på bilen, men den blåser inte kallt med fläkten hela tiden, utan det kalla kommer liksom med "puffar" då och då, visserligen ganska tätt men min andra volvosar har det liksom kommit kallt hela tiden... dåligt med gas? ideér?
av marimbalanguage
För lite gas i systemet, skulle jag tro.
När kompressorn slår in och börjar pumpa sjunker trycket på lågtryckssidan, och tryckvakten bryter strömmen till kompressorn. Då går den på och av med korta intervall, nog tryck till att starta, men inte vara på hela tiden.
Fylla AC kan man faktiskt göra själv, dock på eget ansvar: http://www.ebay.com/itm/A-C-Pro-Profess ... d9&vxp=mtr
Användarvisningsbild
av wissel
Vad händer om du vrider tempvreden max minus, går Kompressorn då eller stannar den efter en liiten stund ?
Kan kanske åxå vara att det lilla gallret under radion är fullt av Damm o smuts och då ger den sensorn
fel värden till ECCn? Det är en fläkt bakom gallret som skall suga in referensluft för styrning av ACn.
Du kan höra den om det är tyst i bilen, den skall starta direkt när du öppnar dörren.....
Dammsuga där försiktigt...men peta för allt i värden inte in där....då pajjar du lilla sensorn(Glasknoppen) som sitter
där på 2 hårtunna "kablar".
av armfeldt
hallå... ursäkta för sen respons... kompressorn verkar gå hela tiden, kommer lite lite lite kalluft... men dessa varma dagar nu så tar det typ 30 min innan det märks ngn skillnad i bilen då bara kommer ytterst lite kalluft medans fläktar blåser på för fullt för att försöka kyla ner... för lite gas?
av xxargs
och absolut vanligaste felet....

Passa på att kika runt efter AC-ledningar och slangar om du ser fläckar där olja har trängt ut - för där har du läckan och måste åtgärdas innan det fylls på igen.

ställen som kan läcka i motorutrymmet är förutom skador på själva rör och torkfilter, i skarvar och inte allt för sällan tryckvakternas anslutning eller tryckvakten i sig - och inte allt för sällan i själva anslutningsnipplarna där kylnissen kopplar in sina slangar...

efter okulärbesiktning kan man spruta på såvatten eller läcksökarspray på misstänkta ställen (skarvar etc.) och se om det sakta växer bubblor - man kan behöva vänta både 5 -15 minuter och ser man minsta lilla bubbla som sakta växer - så ha du en läcka där och skall åtgärdas

Hittar du ingen oljefläck eller sakta växande bubblor med såpvatten så kan du titta noga på kompressorn vid magnetkoppling om det finns tendens till oljeutträngning i botten - då kan det bero på att axeltätningen där börja bli sliten och vill man inte åtgärda detta (kan kostar stora pengar) så skall man har i minnet att AC:n måste köras minst en gång i veckan _även vintertid_ då när det står still länge (som under vintern) så börja de läcka gas genom axelgenomföringen efter x antal dagar efter senaste körningen, ju mer slitet, ju färre dagar. Har man hyffsat modern bil och AC-knappen alltid intryckt - även vintertid!!, så sker denna motionering av kompressorn automatiskt kort efter varje motorstart och även när det är kallt ute (ned till typ -8 grader C ungefär) och man behöver inte tänka på det om bilen körs något så när regelbundet, att stänga av AC-knappen vintertid är att be om problem med AC:n senare på sommaren...

Sista men också svåraste stället att inspektera är kondensorn och rören till dessa i fronten - dock kan det vara mycket svårt att se läckor där och även om man sprutar hur mycket såpvatten som helst på denna så är det ändå lätt att missa läckan.

Dock är kondensorn vanligaste stället att det läcker pga. stenskott men också av kraftig korrosion av saltslask och annat som passerat och till en del fastnar i kondensorn vintertid
av armfeldt
inga synliga läckage, kondensorn tyckte jag såg ok ut för den kollade jag tidigt, men ska dubbelkolla! Tack för hjälpen! meddelar hur det går :)
av armfeldt
ledsen allihop för att jag är så jädra långsam, räckte med en fyllning.. har fungerat perfekt sen mitten på juni.

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]

Elfel 855 -96

Hej! Min Volvo 855 -96 med AC och vanliga 5 cyl b[…]

Är det inte så att den (tillsatsvä[…]

V70 -08 2.4 D, 25 000 mil. På tomgång […]