Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag vet inte om slangarna är lika till 2.5T som T5(borde vara det tycker jag...), men jag köpte den långa från softbildelar iaf. Köpte även den lilla stumpen därifrån.
Dom har/hade dock inte den som går från toppen till oljefällan, så jag återanvände min efter en rejäl rengörning. Givetvis böt jag oljefällan också, fast man KAN göra rent den och återanvända*. Dock anser jag att det är mer jobb än vad det är värt, en ny fälla kostar ju inte speciellt mycket i sammanhanget.

*Tur att jag inte valde det alternativet, då min fälla gick i småbitar när slangarna skulle lossas :lol: 17år gammal spröd plast :roll:
Jag ska ta mig en titt där! Jag har inte hittat delarna någonstans förutom på Volvo... Tycker dock dom är ruskigt dyra där. Var kan man hitta slangklämmor man klämmer åt med en tång? Alltså engångs klämmor? '

Kan även tillägga att jag bytt olja och filter idag. Oljan tycker jag såg fin ut, dock var den riktigt mörk! Så jag vet inte om han var helt ärlig med oljebytet! Kondensen kommer mest troligt ifrån oljestickans rör. När jag trycker ner den så skrapar botten mot insidan på röret och vips så har man en fin smet på stickan.

Måste fixa vevhusventilationen nu då den INTE verkar göra sitt jobb.

Är det den här du menade Lucif3r?
http://www.softbildelar.se/crankcase-ve ... 14016.html
Ajjemen, det är den jag menade. Och sen denna lilla stump; http://www.softbildelar.se/crankcase-ve ... -hose.html
Den är dock helt i gummi om jag minns rätt, grov och kort, så förutsatt att den är hel osv så går den rengöra och återanvända väldigt enkelt.

Av din beskrivning att dömma kanske det är bäst att plocka bort oljesticksröret också och rengöra det, när du ändå fixar vevhuset. Sitter bara med en bult i insuget(som du ändå lär lossa) och sen bara istucket i hålet i tråget. Ny oring till röret lär du väl dock behöva, kan tyvärr inte hjälpa med vad det ska vara för oring, för det har jag inte en susning om :)

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS

Idag har bilden varit på service, under 3K […]