Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Danielen
Hej, ny här på forumet! :) Jag har köpt en 744 gle med b230e motor från 88. Problemet är att den går väldigt ojämnt på tomgång och gasar jag upp den till ungefär 2000 rpm så fortsätter den varva även fast jag släppt gasen, upp till ungefär 4000 rpm sen går den ner till tomgång direkt.

Någon med tips på vad det kan vara och hur man fixar det? :)

Helt ny med volvo men har skruvat en del förut!
Senast redigerad av 1 Danielen, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
Välkommen, din bil har Bosch K-Jetronik insprutningssystem. Det är ett väl beprövat och mycket använt system, satt bl.a i princip alla "prestigemodeller" på -70 och -80 talet t.ex 6 och 8 cyl. Mercedes och på Volvo kom det till -74 års modell. Enda större problem med detta system är att det är väldigt känsligt för "tjuvluft". D.v.s luft som läcker in i insuget efter "skivan" i "bränslefördelaren". Skivan måste sitta exakt centrerad och kunna röra sig helt fritt mellan ytterlägena. När man lyfter i skivan är det ett visst motstånd, det är bensin i systemet som "tar emot lite och varje gång man rör skivar så sprutar det in bensin i insuget, så man kan lätt "sura ner" motorn. Kolla först alla slangar och sådant som sitter från och till insugningsröret, även bälgen mellan insuget och bränslefördelaren. O-ringarna vid spridarna är ett känt ställe. Spruta lite startgas på misstänkta ställen, ökar motorvarvet, har du en läcka där. Sedan är det ju det där "vanliga", genomgång/rengöring av vevhusventilationen. Tändstift, luftfilter, fördelarlock, rotor, tändkablar, olja och filter, detta är förbrukningsartiklar och vet man inte att detta är 100% så är det inte så lätt att felsöka annat.

Mvh
Lennart
Volvo car UX

Ähh jag körde på. Tog 45 minuter.

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? --[…]

Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]

XC60 MY27

@Sulten , När jag skrev om Norges elpriser t[…]