Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Streetwise
Checkade allt en gång till, och nu verkar spännaren vara helt fast. Går inte att snurra och så ska det inte vara, eller hur?

Den skrek och gnisslade inte nu när jag startade den heller utan den kämpade för att komma igång och så åkte remmen efter ett tag.
av Streetwise
Ber om ursäkt för att jag frågar så mycket.

Köpte den här bilen billigt just för att jag skulle kunna lära mig att göra saker själv då min första bil blev ganska dyr i drift. Verkstan för varenda liten grej :) Men det här med drivrem blev lite jobbigt och Haynes handbok ger inte så mycket. Och även om jag får fram en del på google så är jag inte 100 på att det stämmer på just min modell etc.

Så: Fjäderfunktionen i spännaren verkar fungera bra så jag antar att det räcker med att byta själva rullen? Får man loss rullen genom att fortsätta dra bulten efter att fjädern nått max-läge eller finns det någon spärr? Man måste väl inte ta ut hela paketet hoppas jag?
av Streetwise
klacken skrev:Ja,det går att ta loss endast rullen som du menar.
Det låter ju bra :) Men hur får man bort rullen? Har hittat nåt om att sätta i en sprint för att spärra fjäderfunktionen men kan inte se något sånt ställe på min spännare - ska den finnas där eller är det på andra modeller? Har en S40 T4 -99.
av andy78
Streetwise skrev:Följdfråga eftersom jag aldrig bytt drivrem förut:

Har kollat några youtube-klipp och det ser inte ut som det borde vara några som helts problem att få på remmen när man väl har dragit spännaren till max? Stämmer detta?

Dem på Mekonomen gav mig en 1750-rem (den gamla som gick av var 1763) så det borde vara rätt, men det känns fan som om det fattas 5cm :cry: Är det bäst att lägga remmen runt spännaren sist?
1750 och 1763 är olika längder, precis som siffrorna anger, du har nog fått fel rem.
av klacken
Bara att lossa skruven i mitten. Sprinten du läst om så används på spännaren till kamrem.
av Streetwise
Kullagret var lite slut :lol:

Bild

Vågar inte ge mig in på det här själv, och verkstadskostnader + helt ny spännare skulle bli högre än bilens värde. Och jag behöver parkeringsplatsen till andra bilen nu, så blir till att ringa bildemo imorrn och be dem komma och hämta skroten. Om ingen vill köpa den för en hundring? :wink:

Tack för hjälpen Klacken och Benka!
av Denzar
Har ett exakt likadant lager på mitt bord. Fick bort spännrullen efter lite bök, men axeln som går ut från remspännaren är inte så fin, lite oval så att säga. Är rädd för att om jag sätter dit en ny spännrulle så vobblar den och lagret är kört snart igen.

Hur byter man hela remspännaren lättast utan att ta bort massa grejer? Har en v40 98 T4. Finns det någon annan volvomodell som är jättenkel att komma åt denna remspännaren? Tänkte om man kan ta en från skroten :)
av Denzar
Övade på skroten, bort med servopump och generator, och lite småpyssel runt om. Märkte att det var lite för jobbigt i kylan
och tiden det tog. Så jag renovera gamla lagret med bromsrengöring sen fetta in igen. Även en annan rulle gjorde jag likadant med. Bägge snustorra.

Tappen som var lite skev på remspännaren fick sig en omgång med dremeln så han vart någorlunda. Sen en extra bussning/styrning i lagret, sen på med skiten igen.

Var rätt jobbigt att låsa remspännaren utan specialverktyg men det går. Vanlig 15 blocknyckel med ett förlängarrör (har själv använt mig av ett gammal dammsugarrör :lol: ) Sen får man lägga något mellan rullarna och ta omtag ett par gånger, för att sedan kunna gå under bilen och låsa spännaren med en borr tex. Tror en 4mm passa fint. På med remmen efter lite logiskt tänkande.

Bilen funkar fint igen 8)

Det är egentligen enligt lag förbjudet[…]

Min far har också råkat ut för n&[…]

Jag har plötsligt fått ett fel under f&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju v[…]