Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreasw
"Ny" bil, nya möjligheter ;)

Har just införskaffat oss i en V70 av tidig modell. Jag stör mig lite på att det känns som det är glapp någonstans från växellådan ut till hjulen?
Om man släpper upp kopplingen ganska snabbt så känns det som att det klickar till typ innan drivningen kommer, men det känner man inte om man är försiktig med kopplingen. Läste någonstans att man kunde behöva fetta in splinesen till drivknuten? Eller att drivaxeln hade en mutter som kunde lossna.

Finns dessa troliga felorsaker på min 97a? Eller är det bara kassa motorfästen jag känner?

Liknar litegranna symptomen jag hade med min 850 från 92. Va ett jäkla smekande på kopplingspedalen för att göra fina växlingar. Känner mig som en 16 årig övningskörare när det blir sånna här ryckiga växlingar :P

Har sett att både fästet mellan subframe och växellåda är sprucket i gummit, samt övre motorfätet. Kan det orsaka dessa symptom?

Tacksam för svar!
av MickeM
Hej.

Ja, naturligtvis påverkar dåliga motorfästen.
Kolla upp såväl övre som nedre.

Byt dem snarast, innan avgasflexen tackar för sig.

Glapp transmission är det ändå, men växla mjukt är inget problem.

Micke.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Jag har ett övremotorfäste som är totalt slut ska byta det till ett polyuretan det är hårdare och mer slitstarkt. Men känner av som du att det är ett litet glapp är inget jag direkt stör mig på däremot är det ibland svårt att få in femmans växel men antar att det är för motorfästet är slut.
Användarvisningsbild
av andreasw
MickeM skrev:Hej.

Ja, naturligtvis påverkar dåliga motorfästen.
Kolla upp såväl övre som nedre.

Byt dem snarast, innan avgasflexen tackar för sig.

Glapp transmission är det ändå, men växla mjukt är inget problem.

Micke.
Undre, är det momentstaget mellan subframe och växellåda? Har inte kollat nedre högra ännu. Har hört att det kan vara kasst?
Användarvisningsbild
av andreasw
Lucif3r skrev:Nedre högra slits ju bra mycket mer än momentstaget mellan låda+sub, och är absolut den viktigaste bussningen att ha i bra skick, annars kan drivaxlarna ta stryk om motorn lutar för mycket.
Slits extra fort om övre bussningen är kass, vilket är standard.
Ålright. Det är ingen hydraulbussning hoppas jag? Vad använder ni när ni byter den, domkraft under eller motorlyft över?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
andreasw skrev:http://www.skruvat.se/Ovre-motorbussning-P19276.aspx

Hittade det här övre fästet, det ser inte likadant ut som jag är van vid? Visst sitter det där på motorn och går sedan vidare in till torpedväggen?

http://www.skruvat.se/Motorupphangning-P12681.aspx

Är det här det kända fästet ni pratar om?
Det övre fästet du länkade till är till nya motorn, 99-, och är INTE det du ska ha. Du ska ha antingen http://www.skruvat.se/Ovre-motorbussnin ... 18656.aspx eller http://www.skruvat.se/Motorkudde-P12007.aspx

Det nedre är korrekt, nej det är inte hydrauliskt, jag hissade upp bilen och ställde på pallbockar, sen domkraft+planka för att hissa upp motorn. Var försiktigt så du inte hissar för långt.
Användarvisningsbild
av taxi
Jag har bytt nedre högra på två bilar, och övre och nedre momentstag/bussningar på några till, och lagt märke till en sak: Dessa tre motorfästen kan tas bort i sin helhet utan att motorn rubbas. Så nåt extra stöd med domkrafter eller motorlyftar behövs inte, motorn vilar på de två hydrauliska kuddarna.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
taxi skrev:Så nåt extra stöd med domkrafter eller motorlyftar behövs inte, motorn vilar på de två hydrauliska kuddarna.

Ok, det där är bara skitsnack. Min motor lutade så kopiöst att jag fick höja motorn bortåt 5cm innan det ens gick att få dit nya fästet, sen ytterligare en cm för att få gäng på skruvarna...

Övre bussningen samt momentstaget därimot, förhindrar bara att motorn vrider på sig, och kan således plockas bort utan att stötta upp motorn.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS