Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kiorf
Hej, jag har sökt och sökt och åter sökt överallt utan att hitta ett liknande fall.

Köpte mig en v70n av en bekant för en billig slant. på hemvägen så tyckte jag bilen gick dåligt och provade att trycka gasen i botten..
Bilen vill inte varva mer än 4000 rpm, och lättar man upp gasen lite grann så tycker jag den börjar misstända.

motorlampan tändes efter en stund och läste då ut dessa felkoder:

261a - adaptiv lambdareglering felaktig (intermittent)

644a - omställningsventil kamaxel felaktig signal (intermittent)

hörde runt lite grann och det var ganska vanligt att solenoiden till vvt enheten pajjar på dessa, beställde och bytte den utan något resultat, bilen gick fortfarande lika kasst och felkoderna kom tillbaka efter någon mils körning.

började då fundera om kamremmen hade hoppat nån kugg.. kollade och tycke då att det var fel, låste kammarna i bakkant på motorn och remmen monterades rätt. vid samma tillfälle (igår) så böt jag tändstift då dom gamla var riktigt dåliga och hade förmodligen suttit mååånga mil.

Felkoderna raderades åter igen och ut och provkörde, bilen går fortfarande dåligt, men något bättre.. är liksom som den misständer och det blir som ett varvstopp på 4000 rpm. men kör man lugnt så går bilen rätt bra, kanske är när laddtrycket kommer som den börjar gå piss.. men vet inte.

motorlampan tändes efter ett tag igen och då var felkoden på omställningsventilen borta, och endast på lambdaregleringen återstod.

Bytte nyss den främre lambdasonden (bosch original) men bilen beter sig likadant iallafall. har bara åkt 1.5mil hem och ingen lampa har tänds än, men bilen går likadant som innan. även provat koppla ur lmm men då tvärdör bilen.

någon som har någon idé på vad jag ska kolla ?
Tjena! Kommer du inte upp över 4000rpm när du kör eller står still, för ska sitta någon spärr i som gör att står du still kan du bara varva till 4000rpm.
Fick även jag felkod "omställningsventil kamaxel felaktig signal" för ca 2 månader sedan på min v70N 2.4t -00,
bilen misstände då på låga varv, runt 2000rpm och ner,
kollade tändstift och dom var helt slut, köpte dyraste meca hade och satte i, och felkoden försvann, men gick inte många mil igen innan jag hade samma felkod igen, och tändstiften var slut...
spenderade 2 veckor på att byta och kolla allt som det kunde tänkas vara, och inget hjälpte.
helt plötsligt så startar inte bilen längre och får bogseras till närmsta volvo verkstad, där dom kommer fram till att programvaran i bilen lever ett eget liv. Då har jag bränt flera relän och köpt massa nya delar i onödan, säger inte att du har samma fel, men innan man börjar chansa och byta, så lämna in den till kunniga personer.
Hade jag lämnat in den när det började gå åt helvete, hade det hamnat på runt 2.500kr för allt, nu kom jag upp i nästan 9.000 kr, på en bil som är värd 20.000kr... xD
så tipsar bara om att iallafall fråga på volvo, dom kan ha tips eller kunskap som ändå i sluändan leder till att du vinner flera tusen.
Bara så du vet.

Kan även tillägga att ska du kolla något så kan du börja med att kolla under kåpan på motorn där tändstiften sitter, du har ventilen aldeles bredvid där, sitter med typ 4 torx, kolla om det är olja i den, och hur packningen ser ut, kommer det in för mycket olja i ventilen (ska inte vara något men funkar med lite grann) så läses det inte av som den ska och skickar fel signaler pga oljan, går på 10 min att kolla, och kan vara värt ett försök.
av kiorf
Ventilen har jag bytt!

Har nu hållt på felsökt igen och kommit lite längre. Bilen vill nu varva bättre men känns slö, och har kommit fram till att turbon är slut.

Men har fortfarande problem när bilen är kall, nå böar den som en moppe.. Om ni förstår vad jag menar, och färddatorn visar 99.9liter/100km just när den är kall, när den kommer upp i Temp tycker jag den går relativt bra förutom att den är trött pga turbon. Har fortfarande kvar felkoden på adaptiv lambdareglering. 261a
felsök med vida
av valln
kiorf skrev:Ventilen har jag bytt!

Har nu hållt på felsökt igen och kommit lite längre. Bilen vill nu varva bättre men känns slö, och har kommit fram till att turbon är slut.

Men har fortfarande problem när bilen är kall, nå böar den som en moppe.. Om ni förstår vad jag menar, och färddatorn visar 99.9liter/100km just när den är kall, när den kommer upp i Temp tycker jag den går relativt bra förutom att den är trött pga turbon. Har fortfarande kvar felkoden på adaptiv lambdareglering. 261a
Hur långt har bilen gått?
Jag ställer mig tveksam till att turbon är trasig, det finns några forumiter som har bytt den men hitintills har ingen vad jag har läst löst sitt fel med bytet. Givetvis kan du bli den förste...
av kiorf
valln skrev:
kiorf skrev:Ventilen har jag bytt!

Hur långt har bilen gått?
Jag ställer mig tveksam till att turbon är trasig, det finns några forumiter som har bytt den men hitintills har ingen vad jag har läst löst sitt fel med bytet. Givetvis kan du bli den förste...
Bilen har gått 31.000 mil, jag har lossat på katten för att kolla om det var stopp i den, passade även då att känna på turbon, den glappar 5-6mm i axeln, alltså in och ut. och det hänger oljedroppar på kompressorhuset så med min erfarenhet är att den är slut, men bilen ska inte böa som en moppe när den är kall då tycker jag. måste vara något annat..
blir tokig snart..

ryckte ur lmm när bilen var igång, då tvärdör bilen, sen startade jag och provade köra den, den gick då bättre än aldrig förr.. beställde en ny lmm via jobbet ifrån yourex. satt i den igår och bilen gick riktigt fint igen, men efter nån mil så tvärdog bilen och jag trodde det var soppatorsk, tankade i 10L soppa. och sedan provstartade jag.. håller tomgång i cirka 5 sekunder och sedan dör den.. drog då ur lmm och då gick bilen "normalt" igen..

satte tillbaka min gamla lmm men bilen vill inte gå alls med den i kopplad..

Mmm, börjar bli dags att beställa nya. F[…]

Kablar till tändspol

Får man såna nånstans?

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Tack för svar! Något special verktyg? N[…]

Kupefläkt vandrar V70 2013

V70 d4 AWD my13 Kupefläkten har på sis[…]