Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Makk4n
Hej!
Som topic lyder har jag problem med bilen som knarrar eller knackar när jag svänger. Samma resultat om jag rullar såväl står still och vad jag minns spelar det ingen roll åt vilket håll jag rattar.
Vad tror ni, är det fjäderbenslagret eller är det något annat? Skall dubbelkolla så att däcken sitter ordentligt på plats imorgon. Jag är rädd att det är drivknut eller styrled vilket möjligtvis är dyrare/svårare att byta!?

Tusen tack.
av ThunderAce
om det låter när du står still och rattar så borde det inte vara drivknut, fjäderbenslagring
har liknande symptom dock på en S60 och senaste felsökningen visade sig sig med framvagnen upphissad när jag
svänger på hjulet vänster/höger så gnäller det i toppen på fjädringen, jag kommer byta mina
av Makk4n
Tack för svaret ThunderAce.

Jag kan bekräfta att det knakar när jag står still. Däcken sitter även på plats! Lyssnar jag ordentligt när jag svänger i låga hastigheter knakar det under svängens gång men det är tyst när jag kör rakt fram (vad jag kan höra åtminståne).
Jag hör även att det är ett typiskt fjärder-gnissel när jag precis stannar bilen & får även fram gnisslet om jag gungar framvagnen.
Har tyvärr inte haft möjlighet att öppna huven och kika/lyssna då sambon inte varit hemma.
Tror ni jag kan anta att det är fjäderbenslagret?

Om det nu är fjäderbenslagret, hur länge vågar jag köra runt med detta fel? Detta är nämligen inget jag kan lösa förrän nästa helg som tidigast. Jag skall på tjänsteresa i veckan och kommer behöva köra runt 35-40 mil, är det ett problem?

Tack!
Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]

Den stora annons-tråden

Gissar den va för dyr att laga? Volvo V70 htt[…]

Nu tar Volvos "eminenta mjukvarutekniker &q[…]

Oftast motorcyklister som tycker det är smart[…]