Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lycka till.. hoppas det löser sig. Det är skitjobbigt med stora fel på nyköpt bil. :(
Men just det här med att man faktiskt har en säkerhet i ryggen med lagen om man köper från seriösa firmor är det man betalar extra för mot för att köpa från privatperson.
mikethebik skrev:Finns det flera på forumet som råkat ut för detta? Ska inte behöva hända på en bil som gått knappt 15.000 mil, iallafall om det ska vara en kvalitetsprodukt?!
Verkar inte vara helt ovanligt, har träffat flera som råkat ut för detta.
Problemet är att oljan sakta fuktar ut via drivaxlarna och till slut går det torrt. Det försvinner inte tillräckligt fort för att man skall se det som ett stort läckage. När det är för lite olja i diffen så slits lagret ut väldigt fort.

Min uppskattning är att man bör kontrollera nivån i bakre diffen var 8000:e mil.
Jag köpte en xc70 d5 awd 2003 23000mil av en SAAB-handlare, på vägen hem upptäckte jag att vid belastning så uppstod ett lagerljud (detta missade jag vid provkörning). Tog kontakt med säljaren när jag kom hem, han bad mig lämna in den på Volvo. Han var med på att det kunde bli dyrt. Först byttes Haldexen för det trodde volvo på, inge bättre sedan byttes bakaxel och ljudet försvann, under tiden tog man även ner vinkelväxel och tätade om den (SAAB handlaren stod för det med för det var ju också ett fel man inte berättat för mig, jag betalade en ny hylsa.) tror summan blev 53tkr för SAAB-handlaren.

Som en lite anekdot så var bilen orekondat och hade dåliga skivor fram, sa till försäljaren att ni behöver inte göra iordning den jag tar den som den är, då sa säljaren: Då säljer jag den som en GDS-bil. Absolut inte sa jag. Väldigt glad att jag stod på mig på den punkten i efterhand.

Men summa sumarum liknande situation som jag var i, och säljaren stod för kalaset.

Hoppas det löser sig.
Bakre diffen sitter ihop med haldexenheten, men det är olika olja i dom. Det är alltså två oljebyten där bak som man kan göra. Sedan kan man byta fram i vinkelväxeln också.
Haldexen finns det också ett filter man kan byta (upp tom haldex gen4). Men för att komma åt att byta det är jag ganska säker på att man måste lossa kardan, så ett lite större jobb än att bara byta oljan i den..
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Vad betyder V50 M + ?

Nu förtiden finns ju Copilot... :-) Din bil[…]

Bakre länkarmsbussning

Bra tips gällande Polestar!...dock är de[…]

EX60

Jag skulle uppsatta om det där dyra panoramat[…]