Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av abbevolvo
Hej

Jag har en Volvo v40 - 01 som visade servicelampan. Besökte en verkstad för att kontrollera felet. Dem bytte motorolja och filter, medan jag gick till uttagsautomaten för att hämta ut pengar. Jag var borta i max 5 min. När jag kom tillbaka efter 5 min var han klar redan. Då undrar jag om det går så snabbt att byta motorolja och filter?

Dessutom gjorde han inte en servicekontroll. Växeln känns trögt att växla.

Vad ska jag göra?

Volvo verkstad har inte tid att hjälpa mig.
av abbevolvo
rudarmy skrev:går gör det väl men vad skulle mer ingå i servicen?
Hur kontrollerar man att han har bytt olja och filter. Jag vill dessutom kontrollera om växellådsoljan är på rimlig nivå.
av Rådlös
Om oljan är någorlunda klar och gulbrun dom första dagarna så kan man utgå från att oljan är ny. I alla fall inte gammal.
Gammal olja är svart. Om du tänker dig att du tar en droppe och tittar i en lupp på oljan så ser du att den innehåller en massa små sotpartiklar. Kanske kan du också göra ett litet experiment. Häll ett par droppar, från oljestickan är enklast, på ett rent köks/dasspapper. Låt pappret suga åt sig oljan. Då kan man se sotpartiklar kvar på pappret. Det är möjligt att ny och gammal olja luktar olika också, men jag har ingen beskrivning att redogöra i det fallet. Så det får du kanske själv skaffa dig erfarenhet genom att nosa på ny och gammal olja. Eftersom det aldrig blir kliniskt rent i en motor så blir oljan svart efter en kort tid, så om man skall göra sådana här kontrollexperiment så skall dom göras ganska omgående.
Nytt eller gammalt filter? Ett nytt filter är ju rent och vitt med läsbar text. Det kan visserligen ha några svarta tumavtryck från servicemannen, men ett gammalt är dammigt och smutsigt så det märks.
Har du en "bukplåt" under motorrummet? Alltså en skyddsplåt som man måste lossa för att kunna öppna oljepluggen och ta bort filtret. Det tar nog någon minut att lossa den och sedan att skruva på den igen.
av abbevolvo
Rådlös skrev:Om oljan är någorlunda klar och gulbrun dom första dagarna så kan man utgå från att oljan är ny. I alla fall inte gammal.
Gammal olja är svart. Om du tänker dig att du tar en droppe och tittar i en lupp på oljan så ser du att den innehåller en massa små sotpartiklar. Kanske kan du också göra ett litet experiment. Häll ett par droppar, från oljestickan är enklast, på ett rent köks/dasspapper. Låt pappret suga åt sig oljan. Då kan man se sotpartiklar kvar på pappret. Det är möjligt att ny och gammal olja luktar olika också, men jag har ingen beskrivning att redogöra i det fallet. Så det får du kanske själv skaffa dig erfarenhet genom att nosa på ny och gammal olja. Eftersom det aldrig blir kliniskt rent i en motor så blir oljan svart efter en kort tid, så om man skall göra sådana här kontrollexperiment så skall dom göras ganska omgående.
Nytt eller gammalt filter? Ett nytt filter är ju rent och vitt med läsbar text. Det kan visserligen ha några svarta tumavtryck från servicemannen, men ett gammalt är dammigt och smutsigt så det märks.
Har du en "bukplåt" under motorrummet? Alltså en skyddsplåt som man måste lossa för att kunna öppna oljepluggen och ta bort filtret. Det tar nog någon minut att lossa den och sedan att skruva på den igen.
Ska gå och kolla om det finns bukplåt.

Vart sitter växelådsoljan?
Användarvisningsbild
av Ping84
5min låter misstänksamt snabbt. Om de nu inte var så att dom sög up oljan med någon snabb oljesug.

Men 10min är ju inte helt omöjligt iom dom säker gjort de ett par gånger.
av Rådlös
"Ska gå och kolla om det finns bukplåt.
Vart sitter växellådsoljan?"

Ja, men kolla klarheten och färgen på oljan först av allt.

Växellådsoljan? Du menar förmodligen någon avtappningsplugg och påfyllningshål? Dom sitter på växellådan . Avtappningspluggar sitter alltid i botten på den maskindel det gäller. Påfyllningspluggar sitter oftast på sidan av bilväxellådor. Man fyller tills det kommer i samma nivå som påfyllningshålet. Några oljestickor brukar inte finnas på manuella växellådor. Kanske i stora fordon, entreprenadmaskiner etc. etc. Men inte i personbilar. Däremot om det är en automatlåda, men då blir det lite mer komplicerat.
Att det inte finns oljestickor på manuella växellådor i vanliga fall, beror på att man behöver normalt inte kolla oljan där. Om det läcker olja är det så allvarligt att det bör åtgärdas omgående.

Kan man stänga av limp mode/långsaml&au[…]

Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]

Den stora annons-tråden

Gissar den va för dyr att laga? Volvo V70 htt[…]

Nu tar Volvos "eminenta mjukvarutekniker &q[…]