Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CarlRo
I stadskörning drar min T4F PS-låda 1,25-1,35l, landsväg 0,75l (motorväg lite högre), kör nästan aldrig blandat, antingen är jag i stan eller på långfärd. Jag tycker också denna förbrukning är högre än vad jag förväntade mig (bensin). Man kan säkert minska lite på dessa siffror om man aktivt kör mycket föriktigt & ekonomiskt, det kan man på alla bilar.
av Leafs
perhall skrev:
Leafs skrev:Varför har Volvo valt att stoppa ned en 1.6 liters motor i så tunga bilar som V70 och V60? (V60 är inte speciellt mkt lättare än V70, skiljer väl bara typ 60-70 kg?)

Det självklara svaret är: Marknadsstrategi. Även om dieselhysterin i Sverige och övriga Europa är helt sanslös f.n. så finns det utrymme att fylla inom det snålare bensinsegmentet.

Så....Man bygger T4. Man programmerar den för att vara en kombo av snål och hyfsat pigg. Är denna motor till för att locka eller glädja de gasglada rödljusracearna? Nä, och motorerna är inte byggda för detta heller. De är byggda/programmerade för ren Svensson-körning där de funkar fint och ganska snålt. Börjar man stressa dessa motorer så rinner förbrukningen iväg, inget konstigt med det, gasglada ska satsa på en 2.5FT eller en D5 eller whatever.

Men de som accepterar T4 för vad den är och kör därefter kan köra den rätt så snålt. Jag har ganska många mil i V60 T3 som hyrbil i jobbet. Det är inga som helst problem att köra den på landsväg ned mot 6.0 l/100 km i 100 km/h. Men börjar man jaga långtradare eller hänga på alla de gaskåta X5/A6-förarna så brakar förbrukningen iväg.

Körstil är helt avgörande. Jag kan garanterat få en T4 att dra allt mellan 0.65 och 0.85 på samma landsvägskörning med ungefär samma medelhastighet.

Farthållare är en stor bränsletjuv tvärt mot vad många tror.

Däcken? ett annat ämne i och för sig, men dessa har sanslöst stor inverkan på förbrukningen.
Däcktrycket lika så.

Luftfiltrets skick? Långsökt, men ytterligare n annan potentiell faktor.

Att trådskaparen kör sin T4 PS på 0.75 landsväg är nog inget överdrivet konstigt. PS-lådorna är väl dessutom de mest ineffektiva dubbelkopplingslådorna som har tillverkats, eller?
Du har faktiskt helt fel. T4 är särskilt snål vid hård körning. Jag har haft två T4:or och samma sak med båda. Min senaste har aldrig gått över 1,05-1,1 ens vid riktigt hård körning. Såväl dieselbilar jag har haft och har och hyrt som femcylindriga diesel- och bensin-Volvo har haft betydligt större merförbrukning vid hård körning.
PH
Nja, jag vidhåller min uppfattning. Jag har iofs bara kört T3/T4 i V60 men skillnaden mot V70 torde vara liten. Min erfarenhet efter uppskattningsvis 500 mil totalt i V60 T3 är att förbrukningen skenar iväg ganska duktigt vid hård körning. Men den går att köra ganska snålt i jämn, hyfsat lugn fart på landsväg.

Men visst är det skönt att människor har olika åsikter. Tråkigt om alla bara håller med varandra. :) Sedan är det väl också att vi alla har olika uppfattning om vad som är snålt respektive hög förbrukning.
Användarvisningsbild
av js1
Jag är hittills väldigt nöjd med min förbrukning. Följande körcykel är från i morse i stadstrafik. Startade i Limhamn, körde via Centralen vidare ut till Fosie Ind By. Halva sträckan med tre personer och en stor hund i bilen, andra halvan ensam med hunden. Mycket rödljus och fyrvägsstopp. Bilen är en V70 MY13 T4 med PS.
Om några veckor bär det av till Berlin, ska bli spännande att se vad som händer på Autobahn.

Bild
Senast redigerad av 1 js1, redigerad totalt 0 gånger.
av CarlRo
js1 skrev:Jag är hittills väldigt nöjd med min förbrukning. Följande körcykel är från i morse i stadstrafik. Startade i Limhamn, körde via Centralen vidare ut till Fosie Ind By. Halva sträckan med tre personer och en stor hund i bilen, andra halvan ensam med hunden. Mycket rödljus och fyrvägsstopp. Bilen är en V70 T4 med PS.
Om några veckor bär det av till Berlin, ska bli spännande att se vad som händer på Autobahn.

Bild
Hur kommer du åt denna meny, men jag har nog inte denna på min, den var ju intressant?
av Lövet
Tycker T3/T4 funkade alldeles utmärkt effektivt även om man gasade ordentligt. Min V60 T3 drog 0,75 och då är jag inte rädd för att gasa. Ironiskt nog drog min V60 D5 lika mycket.
Användarvisningsbild
av js1
@CarlRo: MyCar -> Färdstatistik
Användarvisningsbild
av perin
js1 skrev: Om några veckor bär det av till Berlin, ska bli spännande att se vad som händer på Autobahn.
Åkte Italien ToR, 4 personer och semesterpackad bil i somras. Ca 420 mil och ca 300 liter bensin, lite drygt 0,70 l/mil med andra ord. Helt okey tycker jag med tanke på hastigheten, framför allt genom tyskland. Vi har dock inte PS.
av perhall
Tyska ams testade för ett tag sen A3, A180, 318 och V40 T4. Bensinare. Volvon kom sist men var snålast:)
Men när de testade diesel var Volvon törstigast...

Kanske PS-lådan ändå är boven. I 60-tråden tycker folk att T3/T4 är snål men mycket få såna är sålda med automat (kring 10% om man får tro Volvohandlare och ser vad som ligger ute). För V70 lär det vara betydligt fler 40-50%?)
PH

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]