NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av flisa
hej ,, är så trött på detta gnat om e-85 eller bensin i tanken man ska tanka bensin var 3- tank (senaste nr av vi bilägare M Sterner verkstäderna råder bilägare att tanka bensin för att spridarna inte ska bega igen) har en v-50 2f -10 köpt 2012 1400 mil idag 4400 har bara kört på e-85 inga problem än,, nu lite frågor är inte motorena gjorda så man ska köra på e-85 eller slits dom fortare ,,,,,,,, servicen håller jag på 1000 mil e-85 är mycket renare idag än det var ibörjan när det va nytt ,,,,, hör av er med svar / synpunkter ja allt som har med detta att göra

Rolle
Användarvisningsbild
av SvenB
De som uppmanar till detta med "var tredje tank" vet inte bättre. Jag har haft en Volvo flexifuelbil i 4 år, och körde bara på E85 utan problem. Jag tror att, vad man läst här på forumet, att de som skiftar fram och tillbaka har större risk att få problem. :|
av Rådlös
Jag håller helt med SvenB. Om ett par dagar har jag kört på E85 i fem år. Inte tankat en droppe bensin (utöver dom 15% som ingår i E85). Och jag instämmer också i tendensen att det är dom som tankar olika som får problem. I alla fall om man skall gå efter inläggen här.
Sedan finns det en annan aspekt också. Väldigt ofta är det sådana som aldrig har kört på E85, eller ännu mindre ägt någon FFV som framför dom mest vulgära påståendena.
Så fortsätt att köra på E85.
I fem år tidigare körde jag blandtankat, ca 30% etanol i min 245 -92. Det gick också utan problem.

Ett tillägg här: Du nämner uppgifter i Vi Bilägare om att köra växelvis på bensin. Vi hade tidigare en debattör här på forumet. Han fick med sitt agerande och skriverier tidningen Vi Bilägare att erkänna att metoden att tanka bensin emellanåt inte har någon förankring i verkligheten. Volvo har aldrig förordat detta eller givit som någon sorts rekommendation i något servicemeddelande eller på annat sätt. I dom fall det sägs muntligen så är det uttalande från enskilda personer. Inte från Volvo.
Sök inlägg på MattiasD. Där står det att läsa om detta.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
av Droopy
flisa skrev:hej ,, är så trött på detta gnat om e-85 eller bensin i tanken man ska tanka bensin var 3- tank (senaste nr av vi bilägare M Sterner verkstäderna råder bilägare att tanka bensin för att spridarna inte ska bega igen) har en v-50 2f -10 köpt 2012 1400 mil idag 4400 har bara kört på e-85 inga problem än,, nu lite frågor är inte motorena gjorda så man ska köra på e-85 eller slits dom fortare ,,,,,,,, servicen håller jag på 1000 mil e-85 är mycket renare idag än det var ibörjan när det va nytt ,,,,, hör av med svar / synpunkter ja allt som har med detta att göra

Rolle

Gör som du själv känner för, åsikterna är så olika iaf att var och en får avgöra själv, jag har själv nästan enbart kört på etanol i nu snart 4000mil i min V70 T4F men så har jag ochså bytt spridare 2gg, senst i Augusti förra året till en ny typ av spridare som är framtaget pga att etanolen är för agresiv och spridarna skär. Så visst fins det problem, man tar ju inte fram nya spridare bara för att.
Användarvisningsbild
av grillchips
3 år, 4000 mil och enbart E85 på min V50. Förra ägaren körde etanol på sommaren och bensin på vintern, men det finns inga dokumenterade problem där. Tänker fortsätta köra på E85 tills den dag jag byter till en bil som inte kan hantera det.
av Busken
Hej har kört 6000 mil de senaste tre åren, dock tankat bensin ett par månader på vintern då vi har så förb kallt här i bland (måste starta åtminstone vid -40). Inga bränslerelaterade problem men visst har den ryckt till nån gång och insprutningsrengöring har hällts i vid dessa tillfällen annars inget att klaga på.
OBS har ägt bilen sedan den gått ca 10000 mil och har nu gått ca 16300.
Användarvisningsbild
av maccus
En nyfiken fråga nu........funkar det att tanka med E-85 i dom äldre Volvo bensin motorerna ?? Jag ska inte Prova nu........ Är bara lite nyfiken nu :-)
av Rådlös
Det funkar alldeles utmärkt. Vill man göra det så kommer ju frågan: Hur mycket kan jag hälla i? Gör så här: Börja när du har nästan tom tank och skall tanka. Häll då i t.ex 15 liter E85 och fyll upp resten med bensin. Skriv upp hur mycket E85 du hällde i eller spara kvittot. Nästa gång du tankar så häller du i 20 liter E85 och resten bensin. Så fortsätter du varje gång i steg med 5 liters ökning. Du håller på så tills du märker att motorn kanske börjar att säga ifrån, den svarar inte på gas som vanligt, kanske inte vill starta dom först startmotorvarven. I sämsta fall tänds motorlampan.
Allt detta är ofarligt om det inte blir långvarigt. När det inträffar, om det gör det (inte säkert) så kollar man i sin körjournal eller sina tankningskvitton vilken blandningsprocent man har. Då fyller man på 5 liter bensin igen så att man kommer ner i den tidigare blandningen då bilen gick bra. Och samtidigt vet man var brytpunkten ligger. Alltså hur mycket E85 motorn tål.
Egentligen handlar det om hur mycket styrdatorn kan reglera för att hela tiden hålla Lambda 1. Den måste ju för att kunna fungera ha ett brett reglerområde. Inom detta området lägger man sig då med E85-blandningen.
Det finns ju något som heter Stökiometrisk blandning. Det är när bränsle och luft är så idealiskt avvägt att det ger mest effekt ur den tillförda energin och samtikdigt minst skadliga utsläpp. Det vi kallar Lambda 1. Vid bensindrift ligger blandningen på 14,7 till 1. Det blir i klartext. Med 14,7 kilo luft och 1 kilo bensin blir förbränningen Lambda 1. Kör vi på E85 så blir det lite andra siffror. Ren etanol skulle ligga på 9 till 1, men nu har vi lite bensin i E85 så siffran hamnar på 9,9 eller 10 till 1 för att få Lambda 1. Notera att man räknar i kilo här. Jag vet inte varför, men det kanske är lättare att mäta då, eller något sådant?
Det finns några äldre bilar som är kända för att ha så generöst reglerområde så att dom klarar 100% E85. Någon äldre Opelmodell, ett par Renaultmodeller och några VW-modeller lär kunna göra det. Vi talar alltså om modeller från sent 80-tal och tidigt 90-tal. Tänk på att 100% etanol är inte detsamma som 100% E85. I E85 är det alltid 15% bensin.
Vad det gäller motorerna, Volvos rödblockare i det aktuella fallet, så verkar dom gjorda för att gå på E85. Jag hade en Volvo 245 -92. När den hade gått runt 30 000 mil började jag blantanka den med 30% etanol. Jag körde den så i mer än fem år eller om man vill räkna mil i stället, över 5 000 mil. Sedan gav jag bort den till en anhörig. Han körde den ytterligare ca 3 000 mil, alltså till 38 000 mil och med samma blandtankningsprocent.

Rosten tog den bilen. Senaste sommaren såldes den till Norge som en reservdelsbil. Köparen skulle ha motorn i en rallybil!!! :shock: :shock: :shock:
Man får väl anta att det var någon sorts veteran- eller hobbyrally, för om man skall tävla på allvar tar man knappast en 22 år gammal motor.

Jag hade tänkt mig att själv göra den här blandningsökningen men kom aldrig till skott med det, så jag fortsatte med mina 30% hela tiden. Det fanns även planer på att konvertera motorn, man kopplar in en liten elektronisk enhet som förlänger spridarpulsen, Men det var samma där. Jag fick inte ändan ur vagnen där heller.
Annars är det så att alla bilar med insprutning och Lambdareglering måste ju ha ett reglerbart område. Då är det så att dom tål minst 30% etanol. Kanske mer, t.o.m mycket mer, men minst 30%. Det finns dock ett skamligt undantag. Det är Volvo V/S40 med 1,8 Mitsubishimotorn. Det gäller dessutom bara en årsmodell. Jag tror det är -99 eller -00. Detta beror dock inte på regleringsmöjligheten utan är ett resultat av EGR-funktionen i dessa motorer. Det är ingen bra kombination med E85.

Här är en film, flera år gammal och ingen Volvo. Filmen är lite suddig och mörk i vissa delar men dom vill visa hur motorn ser ut på insidan efter att ha gått på E85 under lång tid. Och det är ingen FFV från början.

Jag skall tillägga också att Lambda 1 är alltså inget påfund av politiker och miljöförespråkare. Det är i stället som en sorts naturlag, som vi ser av det jag skrev häröver.
Användarvisningsbild
av maccus
Rådlös skrev:Det funkar alldeles utmärkt. Vill man göra det så kommer ju frågan: Hur mycket kan jag hälla i? Gör så här: Börja när du har nästan tom tank och skall tanka. Häll då i t.ex 15 liter E85 och fyll upp resten med bensin. Skriv upp hur mycket E85 du hällde i eller spara kvittot. Nästa gång du tankar så häller du i 20 liter E85 och resten bensin. Så fortsätter du varje gång i steg med 5 liters ökning. Du håller på så tills du märker att motorn kanske börjar att säga ifrån, den svarar inte på gas som vanligt, kanske inte vill starta dom först startmotorvarven. I sämsta fall tänds motorlampan.
Allt detta är ofarligt om det inte blir långvarigt. När det inträffar, om det gör det (inte säkert) så kollar man i sin körjournal eller sina tankningskvitton vilken blandningsprocent man har. Då fyller man på 5 liter bensin igen så att man kommer ner i den tidigare blandningen då bilen gick bra. Och samtidigt vet man var brytpunkten ligger. Alltså hur mycket E85 motorn tål.
Egentligen handlar det om hur mycket styrdatorn kan reglera för att hela tiden hålla Lambda 1. Den måste ju för att kunna fungera ha ett brett reglerområde. Inom detta området lägger man sig då med E85-blandningen.
Det finns ju något som heter Stökiometrisk blandning. Det är när bränsle och luft är så idealiskt avvägt att det ger mest effekt ur den tillförda energin och samtikdigt minst skadliga utsläpp. Det vi kallar Lambda 1. Vid bensindrift ligger blandningen på 14,7 till 1. Det blir i klartext. Med 14,7 kilo luft och 1 kilo bensin blir förbränningen Lambda 1. Kör vi på E85 så blir det lite andra siffror. Ren etanol skulle ligga på 9 till 1, men nu har vi lite bensin i E85 så siffran hamnar på 9,9 eller 10 till 1 för att få Lambda 1. Notera att man räknar i kilo här. Jag vet inte varför, men det kanske är lättare att mäta då, eller något sådant?
Det finns några äldre bilar som är kända för att ha så generöst reglerområde så att dom klarar 100% E85. Någon äldre Opelmodell, ett par Renaultmodeller och några VW-modeller lär kunna göra det. Vi talar alltså om modeller från sent 80-tal och tidigt 90-tal. Tänk på att 100% etanol är inte detsamma som 100% E85. I E85 är det alltid 15% bensin.
Vad det gäller motorerna, Volvos rödblockare i det aktuella fallet, så verkar dom gjorda för att gå på E85. Jag hade en Volvo 245 -92. När den hade gått runt 30 000 mil började jag blantanka den med 30% etanol. Jag körde den så i mer än fem år eller om man vill räkna mil i stället, över 5 000 mil. Sedan gav jag bort den till en anhörig. Han körde den ytterligare ca 3 000 mil, alltså till 38 000 mil och med samma blandtankningsprocent.

Rosten tog den bilen. Senaste sommaren såldes den till Norge som en reservdelsbil. Köparen skulle ha motorn i en rallybil!!! :shock: :shock: :shock:
Man får väl anta att det var någon sorts veteran- eller hobbyrally, för om man skall tävla på allvar tar man knappast en 22 år gammal motor.

Jag hade tänkt mig att själv göra den här blandningsökningen men kom aldrig till skott med det, så jag fortsatte med mina 30% hela tiden. Det fanns även planer på att konvertera motorn, man kopplar in en liten elektronisk enhet som förlänger spridarpulsen, Men det var samma där. Jag fick inte ändan ur vagnen där heller.
Annars är det så att alla bilar med insprutning och Lambdareglering måste ju ha ett reglerbart område. Då är det så att dom tål minst 30% etanol. Kanske mer, t.o.m mycket mer, men minst 30%. Det finns dock ett skamligt undantag. Det är Volvo V/S40 med 1,8 Mitsubishimotorn. Det gäller dessutom bara en årsmodell. Jag tror det är -99 eller -00. Detta beror dock inte på regleringsmöjligheten utan är ett resultat av EGR-funktionen i dessa motorer. Det är ingen bra kombination med E85.

Här är en film, flera år gammal och ingen Volvo. Filmen är lite suddig och mörk i vissa delar men dom vill visa hur motorn ser ut på insidan efter att ha gått på E85 under lång tid. Och det är ingen FFV från början.

Jag skall tillägga också att Lambda 1 är alltså inget påfund av politiker och miljöförespråkare. Det är i stället som en sorts naturlag, som vi ser av det jag skrev häröver.

Tack för din nogranna förklaring :-) Rådlös........min motor är En B230F årsmod 1988
av Rådlös
Bra! Du skulle kunna börja blandtanka den när som helst. Följ bara min beskrivning. Du behöver inte röra någon inställning eller annat i motorn. Bara tanka och kör.
Om vi håller oss till den måttliga procenthalten på 30% så påverkar det inte någon köldstartförmåga eller bränsleförbrukning. Det förblir som det har varit hela tiden förut.

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]